انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان و روشهای اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان

تاسیسات ساختمان به دو دسته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی ساختمان تقسیم بندی میشوند . در تاسیسات الکتریکی همانطور که در بخشهای دیگر سایت تاسیسات ساختمان وایرمن توضیح داده شده به انتقال و تقسیم بندی لوازم الکتریکی و سیم کشی ساختمان میپردازیم .

اما در قسمت تاسیسات لوله کشی ساختمان ما به چند فرایند مختلف و متفاوت نیاز دازیم که در ادامه به تک تک آنها میپردازیم . به طور کلی انواع لوله کشی ساختمان شامل لوله کشی آب سرد و گرم , لوله کشی فاضلاب , لوله کشی گرمایشی شوفاژ , لوله کشی گاز و لوله کشی تهویه مطبوع و تبرید تقسیم بندی میشوند.

انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان مسکونی

منظور از لوله کشی آب توزیع آب سرد و گرم از مبدا تا مقصد مصرفی یعنی شیرالات به طور مساوی است. لوله کشی آب در یک سیستم بسته تحت فشار از کنتور آب شهر ، مخزن ذخیره آب ، پمپ فشار ، موتورخانه یا بسته شروع می شود و به سوپاپ ها یا سایر مصرف کنندگان می رسد.

از نظر اجرا ، لوله کشی آب به دو روش قابل اجرا است: لوله کشی آب جمع کننده و لوله کشی انشعاب. لوله کشی کالکتور مستقیماً از جمع کننده آب تا نصب شیرهای مصرفی بدون استفاده از هرگونه اتصال اجرا می شود و هر آپارتمانی که از این طریق لوله کشی می شود دارای یک جمع کننده آب سرد و یک جمع کننده آب گرم است.

در لوله کشی انشعاب که یک لوله کشی سنتی است ، از لوله برای انشعاب هر دریچه استفاده می شود. در این روش می توان از لوله کشی کف و سقف استفاده کرد .

هدایت فاضلاب و فاضلاب انسانی و شستشوی آن از ساختمان و انتقال آن به چاه ها یا فاضلاب شهری وظیفه این خط لوله است. شیب یکی از اصول و مفاهیم اصلی لوله کشی فاضلاب است که هنگام اجرا و طراحی باید توجه ویژه ای به آن شود. قرار داده شود.

شیب مناسب در لوله کشی فاضلاب لوله های افقی حدود یک درصد است ، شیب کمتر از این مقدار باعث راکد شدن و حرکت آهسته فاضلاب می شود و در نتیجه هیچ جامداتی در پایین لوله باقی نمی مانند و ته نشین نمی شوند.

شیب زیاد نیز باعث تخلیه سریع آب می شود به طوری که مواد جامد از مایع جدا شده و در کف لوله افقی باقی می مانند.

این نوع لوله کشی معمولاً یک لوله کشی بدون فشار از طریق نیروی جاذبه به درون چاه یا ایگو شهر پمپاژ می شود. البته در برج ها و ساختمان های بلند مرتبه نوعی لوله کشی اجرا می شود که در آن پساب ساختمان پس از هدایت به چاه اصلی و انباشته شدن در چاه ، هر از چندگاهی توسط پمپ های مخصوص به منیت شهر یا ماشین آلات تخلیه چاه .

دلیل این امر این است که در صورت گرفتگی در لوله های فاضلاب ، انسداد باعث بازگشت پساب ها به واحدهای فوقانی نمی شود.

لوله کشی گاز از کنتور گاز شهر بسته به نوع استفاده ، شروع شد با توزیع و انشعاب بین مصرف کنندگان به در کلاسهای مختلف ارائه می شود.

اندازه مناسب لوله کشی برای استفاده  یکی از مهمترین موضوعات است که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال ، شما به یک بسته برای لوله گاز نیاز دارید حداقل از اندازه لوله ۳/۴ اینچ استفاده کنید. لوله ۱/۲ همچنین برای کاربردهایی مانند اجاق گاز و از اجاق گاز و بخاری معمولی آشپزخانه استفاده می شود. همچنین نصب شیر گاز در ابتدای هر واحد ضروری است. در لوله کشی گاز برای هر مصرف کننده نیز هست یک شیر جداگانه باید نصب شود. بزرگتر لوله های گاز بلندتر به کف ها می روند و از آنجا منشعب می شوند. برای ساختمانهای دارای سیستم گرمایشی موتورخانه مرکزی یک لوله با حداقل اندازه ۱ اینچ است برای تأمین گاز ، مشعل می رود و به مشعل نصب می شود.

پس از لوله کشی لوله گاز ، شما باید با اثر و رنگ و نوار عایق بندی شده است با گذشت زمان پوسیدگی خطرات بعدی ایجاد نمی کند.

لوله کشی گرمایشی

در لوله کشی رادیاتور ، دستگاه گرمایشی غالباً رادیاتور است که در بعضی از ساختمانها از سیستم گرمایش از کف نیز استفاده می شود.

سیستم گرمایش از کف با گردش لوله ها در کف آپارتمان ها و واحدهای تجاری ، هوای محیط را گرم می کند.

البته مزایا و معایبی نیز دارد که در سایر صفحات در مورد لوله کشی گرمایش از کف به تفصیل توضیح داده شده است.

در لوله کشی ، اندازه و قطر لوله ها به تعداد رادیاتورها ، زیرساخت ها و مساحت آپارتمان و سیستم گرمایش مرکزی موجود بستگی دارد.

در بعضی از ساختمانها سطح دیگ بخار به دلیل لوله کشی مجبور می شود. در این نوع لوله کشی شوفاژ ، لوله ها قابل مشاهده هستند و در امتداد تخته های قرنیز قرار گرفته و به رادیاتورها منشعب می شوند. لوله کشی بخاری سطح به دلیل قابل مشاهده بودن باید با سلیقه بسیار انجام شود تا زیبایی بصری بیشتری داشته باشد.

بنابراین بهتر است لوله کشی های سطحی با لوله های تا حد ممکن نازک انجام شود و البته نیازهای ساختمان را برآورده کند.

در انواع لوله کشی شوفاژ میتوان به لوله کشی کلکتوری و انشعابی اشاره کرد که از روشهای مرسوم میباشند.