نحوه اجرای لوله کشی آب ساختمان

آموزش و آشنایی با نحوه اجرای لوله کشی آب ساختمان

لوله کشی آب ساختمان به منظور آبرسانی متناسب از مبدا ورود به ساختمان یعنی کنتور , مخزن و پمپ آب ساختمان آغاز شده و به تمام نقاط مورد نیاز مانند موتورخانه , پکیج , آبگرمکن و شیرالات ادامه پیدا میکند . برای توزیع مناسب آب بین تمام شیرها با فشار مناسب نجوه اجرای لوله کشی بسیار موثر بوده و بسته به متراژ آپارتمان , طول لوله کشی و ارتفاع ساختمان شرایط متفاوتی وجود دارد . به لحاظ روش اجرا و متریال مورد استفاده انواع لوله کشی آب ساختمان وجود داشته که در ادامه به آن میپردازیم.

 

نحوه اجرای لوله کشی آب ساختمان

نقشه لوله کشی آب ساختمان

نخستین گام پیش از اجرای لوله کشی آب تهیه یک نقشه مبتنی بر رعایت اصول لوله کشی آب شامل مسیر لوله کشی , سایز لوله کشی و انشعابات مربوطه میباشد . وجود نقشه لوله کشی آب علاوه بر سهولت در اجرای لوله کشی آب ساختمان میتواند در آینده به نحوه تعمیرات لوله کشی آب کمک کند .

طرز لوله کشی آب

بسته با انتخاب مجری تاسیسات طرز اجرای لوله کشی آب میتواند از روشهایی مانند رایزر مشترک یا جداگانه و لوله کشی  کلکتوری یا انشعابی در داخل واحد آپارتمان انجام شود .

در لوله کشی رایزر مشترک یک لوله با قطر نسبتا بالاتر به صورت عمودی به سمت بالا رفته و همه واحدهای در مسیر از رایزر یا لوله اصلی انشعاب میگیرند . اما در برخی از ساختمانها که کنتور جداگانه آب دارند یک لوله  معمولا با قطر ۲۵ یا ۳۲ از کنتور به طور اختصاصی به سمت واحد کشیده میشود . این نوع واحدهای آپارتمانی معمولا از  گرمایش پکیج استفاده میکنند . چرا که امکان استفاده از کنتور جداگانه با سیستم موتورخانه ای وجود ندارد .

در داخل واحد نیز لوله کشی به دو شیوه کلکتوری و انشعابی قابل انجام است . در لوله کشی کلکتوری با ساخت یک کلکتور و تعبیه یک باکس یا جعبه کلکتور در قسمتی از آپارتمان یک جفت لوله سرد و گرم به سمت هر عدد شیر اجرا میشود و هر شیر مخلوط سرد و گرم یک انشعاب روی کلکتور آب سرد و یک انشعاب روی کلکتور شیر گرم دارد . این نوع لوله کشی بسیار گران تر از نوع انشعابی مخارج دارد .

برای لوله کشی آب نیز معمولا در حال حاضر از لوله اتصالات تک لایه و پنج لایه و در برخی ساختمانها لوله های گالوانیزه فلزی استفاده میشود که نحوه اجرای آن توسط مجری تاسیسات تعیین میگردد.

برای آشنایی به قیمت لوله کشی آب و سایر انواع لوله کشی و خدمات تاسیساتی کلیک کنید .

 

 

3 thoughts on “نحوه اجرای لوله کشی آب ساختمان”

  1. بازتاب: لوله آذین سپاهان - تاسیسات ساختمان وایرمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *