سیستم گرمایش از کف

اجرای سیستم گرمایش از کف یکی از جدیدترین سیستم های تبادل حرارتی جهت گرم کردن محیط است. البته این سیستم از گذشته به صورت پراکنده اجرا میشده است, اما به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه مناسب و نبود تکنولوژی و اطلاعات فنی توسعه زیادی پیدا نکرد.  رایج ترین سیستم تبادل حرارتی در قرن گذشته را میتوان نصب رادیاتور و فن کویل دانست که با توجه به وجود مشکلاتی نظیر اشغال فضا و بروز مشکلاتی در زمینه دکوراسیون و آلودگی در ۲ دهه گذشته, گرمایش از کف به تدریج رایج شده است. هرچند که نمیتوان به شکل قاطع گرمایش از کف را بی نقص قلمداد کرد, اما با توجه به دیگر سیستم های گرمایشی میشود, از سیستم گرمایشی از کف به عنوان یک وسیله کم نقص در گرم کردن ساختمان های مسکونی, تجاری, اداری و حتی صنعتی نام برد.

برای خرید و استعلام قیمت لوازم گرمایش از کف پایپ بازار را در گوگل سرچ کنید.

سیستم گرمایش از کف

اجرای گرمایش از کف

اجرای سیستم گرمایش از کف به طور ساده لوله کشی به صورت مارپیچ یا دورانی رفت و برگشت در کف آپارتمان یا کف ساختمان است. عبور آب گرم از لوله های مختلف بسته به نوع لوله میتواند باعث تبادل گرما بین لوله و کف شده و گرمایش به صورت همرفت از آب داخل لوله به محیط انتقال پیدا میکند.

ضریب انتقال حرارتی لوله بسته به جنس مواد اولیه و نقاط محل عبور لوله در کف میتواند در راندمان گرمایش از کف موثر بوده و به همین دلیل برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در زیر قسمت عبور لوله ها از عایق های مختلفی استفاده میشود. لوله های فلزی از لحاظ انتقال حرارت برای گرمایش از کف بسیار مناسب هستند, اما به دلیل پوسیدگی و عمر کم آنها در گرمایش از کف استفاده نمیشوند. 

در حال حاضر برای اجرای لوله کشی گرمایش از کف از لوله پنج لایه یا تک لایه پکس استفاده میشود. موتورخانه یا پکیج دستگاه هایی هستند که به عنوان مولد گرمایشی استفاده شده و از خطوط لوله کشی شوفاژ در موتورخانه و پکیج برای توزیع بین زون های حرارتی گرمایش از کف انشعاب گرفته میشود. 

برای توزیع عادلانه و مساوی در کلیه سطوح یک فضا از یک کلکتور رفت برای پخش و انشعاب گیری شاخه های مختلف استفاده شده و یک کلکتور برگشت نیز برای برگشت شوفاژ نصب میشود. روی هر انشعاب کلکتور یک شیر خروجی و ورودی برای کنترل و باز و بسته کردن مدار گرمایش هر قسمت نصب میشود. 

مراحل اجرای گرمایش از کف

  1. محاسبات و زون بندی کل آپارتمان
  2. نصب جعبه کلکتور و کلکتور گرمایش از کف
  3. کف سازی و آماده سازی محیط
  4. نصب عایق یا فوم گرمایش از کف
  5. اجرای لوله کشی گرمایشی از کف
  6. وصل کردن لوله های گرمایشی به کلکتور
  7. تست آب بندی و گرم کردن محیط
  8. پوشاندن و محافظت لوله ها

اجرای لوله کشی گرمایشی از کف

پس از تقسیم کردن محیط یا آپارتمان به چند قسمت بر اساس متراژ آپارتمان و تعداد اتاق های مختلف و بعد از نصب فوم گرمایش از کف اجرای لوله کشی آغاز میشود. هر زون یا قسمت گرمایشی بایستی در حدود ۹۰ متر لوله مصرف شده و تقریبا به ازای هر مترمربع  ۴ الی ۵ متر طول لوله سایز ۱۶ مصرف میشود. 

اجرای لوله کشی از کف تقریبا در آخرین مرحله پیش از مفروش کردن ساختمان انجام میشود. علت این مساله نیز جلوگیری از آسیب دیدن لوله های گرمایشی است. در صورت صدمه دیدن لوله کشی ممکن است سیستم گرمایشی با نقص مواجه شود. اجرای لوله کشی گرمایشی بعد از اجرای لوله کشی فاضلاب و آب و در ادامه لوله کشی پکیج دیواری اجرا میگردد.

اجرای گرمایش از کف تهران

اجرای گرمایش از کف در تهران در حدود ۲۰ سال است که آغاز شده است, اما به دلیل ناآشنایی و عدم اطلاع برخی از سازندگان و مجریان تاسیسات هنوز آنطور که باید, متداول نشده است. جهت اجرای گرمایش از کف در تهران و حومه میتوانید با کارشناسان تاسیسات ساختمان وایرمن تماس بگیرید.

هزینه گرمایش از کف

هزینه گرمایش از کف شامل متریال و اجرت بسته به نوع تجهیزات مورد استفاده و برند آنها بین ۳۶۰ تا ۳۹۰ هزار تومان در مترمربع تمام میشود. چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان از این مبلغ دستمزد اجرای گرمایش از کفی بوده و در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع لوازم مصرف میشود. یک نصاب گرمایشی از کف علاوه بر آشنایی با لوله کشی ساختمان بایستی با سیستم مدار شوفاژ موتورخانه و پکیج آشنایی کامل داشته باشد. هزینه گرمایش از کف سال ۱۴۰۲ بسته به نوع و برند مواد اولیه بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نوسان خرید لوازم دارد.

لیست قیمت لوازم گرمایش از کف

لوازم مورد نیاز برای اجرای سیستم گرمایش از کف شامل فوم و  عایق های گرمایش از کف در مدل های مختلف, بستهای نگهدارنده لوله, لوله سایز ۱۶ پنج لایه , کلکتور و تجهیزات کنترل کننده سیستم گرمایش از کف میشود.

عایق های گرمایش از کف به صورت رولی و یا فوم شانه تخم مرغی گرمایش از کف بوده و در حدود متری ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان هزینه برمیدارد. نگه دارنده های لوله شامل مش یا بست خاردار و بست ریلی هم بخشی از کار گرمایش از کف هستند که در صورت استفاده از فوم شانه تخم مرغی نیازی به استفاده از آنها نیست. استفاده از فوم گرمایش از کف با روکش آلومینیوم ویژگی بهتری نسبت به انواع بدون روکش دارد.اجرای گرمایش از کف بسیار گران تمام شده و در حال حاضر منسوخ شده است. لوله ۱۶ در حال حاضر متر مربعی ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشته و کلکتور و تجهیزات نیز بسته به نوع لوازم بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر مترمربع خرج دارد.

ویژگی های گرمایش از کف

از معایب گرمایش از کف میتوان به احتمال کم گرفتگی و انسداد لوله ها در اثر له شدگی در طول عملیات ساختمانی اشاره نمود و از مرایای آن به عدم اشغال فضا, راندمان بالای حرارتی و بهینه سازی مصرف سوخت و عدم آلودگی دوده های رادیاتور اشاره کرد. به غیر از آلودگی عدم خشک کردن رطوبت نسبی هوا در اماکن مجهز به سیستم گرمایش از کف را میتوان از مزایای اجرای سیستم گرمایش از کف دانست.

اگر اجرای گرمایش از کف اصولی انجام شود به جرات میتوان گفت که بهترین سیستم گرمایشی حاصل حاضر در دنیاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *