لوله کشی پکیج دیواری

نصب , راه اندازی و لوله کشی پکیج دیواری و زمینی

تلفن : ۰۹۱۲۹۳۵۲۱۸۹-۲۲۵۳۷۷۷۸ سراسر تهران,کرج, پردیس , اندیشه

این روزها لوله کشی پکیج دیواری یکی از متداول ترین بخشهای لوله کشی ساختمان و آپارتمانهاست. هم در ساختمانهای در حال ساخت و هم در بسیاری از آپارتمانها تمایل به استفاده از پکیج به دلیل مزایای منحصر به فرد افزایش یافته, از این رو لازم از اطلاعاتی هرچند مقدماتی راجع به نحوه و روشهای لوله کشی پکیج بدانیم.

همانطور که میدانید پکیج دیواری یک مولد گرمایشی مانند آبگرمکن دیواری بوده که علاوه بر تولید آب گرم مصرفی, وظیفه گرم کردن محیط را نیز برعهده دارد. هر یک از دو کاری که پکیج دیواری انجام میدهد در ۲ مدار جداگانه انجام شود و ۲ نوع لوله کشی جداگانه برای لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم گرمایشی لازم است. از لحاظ نوع اجرا لوله کشی پکیج دیواری میتواند به صورت روکار و توکار انجام شود. لوله کشی پکیج روکار برای آپارتمانهایی مناسب است که به دلیل اجتناب از کنده کاری و بنایی و کاهش هزینه ها ناچار به استفاده از لوله کشی روکار میشویم. از لحاظ اجرایی هیچ تفاوتی بین لوله کشی روکار و توکار پکیج وجود ندارد.

پکیج دیواری به ۴ عنصر آب,گاز , برق و اکسیژن برای عملکرد نیاز دارد که در هنگام انتخاب محل نصب بایستی آماده سازی لازم برای همه آنها با بررسی جوانب امر صورت بگیرد.

از علل رواج به کار گیری پکیج در ساختمان های مسکونی میتوان به  استقلال پکیج و مشخص بودن هزینه ها و دسترسی آسان به تنظیمات و تعمیرات احتمالی اشاره کرد .

لوله کشی پکیج دیواری

لوله کشی پکیج دیواری توکار

جدا از نوع انتخاب نوع لوله ها , پکیج دارای یک لوله کشی آب سرد مصرفی , یک لوله گاز ورودی , یک لوله دودکش , یک لوله خروجی آب گرم مصرفی و یک جفت لوله رفت و برگشت شوفاژ برای سیستم گرمایشی میباشد . خروجی لوله دودکش پکیج معمولا سایز ۱۰ یا ۱۲ بسته به نوع پکیج است .

لوله کشی پکیج با لوله پلاستیکی تک لایه یا پنج لایه نیز از رایج ترین متریال مورد استفاده در ایران هستند . تهیه نقشه برای این نوع لوله کشی نیز تهیه نقشه و طرح و اجرای آن بر اساس پلان مشخص میتواند یک حسن محسوب شود.

برای لوله کشی پکیج دیواری توکار در بناهای نوساز و در حال ساخت و نوسازی ۲ روش کلکتوری و انشعابی وجود دارد که در لوله کشی کلکتوری یک کلکتور ترجیحا در مجاورت پکیج داخل یک باکس بنام جعبه کلکتور تعبیه شده و برای کنترل و قطع و وصل کردن رادیاتور یا گرمایش کف هر بخش میتوان از آن استفاده نمود.

لوله کشی انشعابی روش سنتی و کم هزینه تر است که انشعابات سیستم شوفاژ درهر نقطه با سراهی و تغییر مسیر با زانو انجام میگردد و این نوع منشعب شدن احتمال نشتی و خرابی را در سیستم لوله کشی پکیج بالا میبرد.

استفاده از خطوط لوله مجزا برای هر رادیاتور و شیرالات و جذف لوله انشعاب اصلی موجب میشود که میزان لوله های مصرف شده این روش تاحد زیادی گرانتر از شیوه انشعابی تمام میشود.  البته در روش کلکتوری به دلیل حذف سراهی و زانوهای مسیر لوله کشی ممکن است هزینه خرید اتصالات را کاهش دهد , اما به دلیل گران بودن کلکتور , جعبه کلکتور , شیر کلکتوری در نهایت ممکن است حدود ۵۰ درصد هزینه خرید لوله و اتصالات افزایش پیدا کند .

قیمت لوله کشی پکیج

قیمت و هزینه لوله کشی پکیج دیواری هم تقریبا در رنج لوله کشی آب بوده و همانطور که در مقاله قیمت لوله کشی ساختمان با تفکیک به آن پرداخته ایم, با ۲ شیوه متری و کنتراتی محاسبه میشود. تخمین هزینه لوله کشی پکیج به صورت چکی راحت تر بوده و دستمزد هر واحد لوله کشی پکیج را شامل لوله کشی شوفاژ و آب سرد و گرم را میتوان در حدود ۶ تا ۸ میلیون تومان بدون مخارج تخریب در نظر گرفت. این مبلغ برای یک واحد حدودا ۱۰۰ متری براورد شده و در صورت تغییرات و افزایش خدمات احتمالا این مبلغ افزایش پیدا کند.

برای انتخاب لوله مناسب برای پکیج ۲ راه پیش رو دارید , یا استفاده از آذین لوله سپاهان که لوله اتصالات تک لیاه و نسبتا ارزان قیمت بوده و کیفیت متوسطی دارد و یا استفاده از لوله کشی پنج لایه با لوله اتصالات نیوپایپ یا سوپرپایپ که کیفیت خوبی دارند. خرید از نمایندگی لوله آذین , نیوپایپ و سوپرپایپ هم میتواند علاوه بر قیمت مناسب موجب آسودگی از  اصالت کالای خریداری شده باشد.

لوله کشی پکیج به روش کلکتوری

لوله کشی پکیج در مدار شوفاژ و حتی آب سرد و گرم مصرفی به شیوه کلکتوری  را میشود بهترین نوع لوله کشی در حال حاضر قلمداد کرد, چرا که در این روش هیچ اتصالاتی مانند سراهی یا زانو در طول مسیر لوله کشی  مصرف نشده و احتمال نشتی از اتصال به صفر میرسد و با لوله کشی پلیمری هم بعید است که لوله های زیرکار دچار ترکیدگی یا خراب شوند.

حسن دیگر لوله کشی پکیج دیواری به روش کلکتوری این است که در صورت ترکیدگی لوله با باز و بسته کردن شیرهای کلکتور به راحتی میتوان تشخیص داد که نشتی آب مربوط به کدام قسمت بوده و در صورت نیاز لوله آن بخش  را تا انجام تعمیرات مسدود کرد.

هزینه لوله کشی پکیج با روش کلکتوری هم از لحاظ دستمزد و هم از نظر خرید لوازم تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از لوله کشی انشعابی آب میخورد.

سایز لوله کشی پکیج دیواری

قطر لوله گاز باید ۳/۴ یا ۱ اینچ باشد و قطر لوله آب مصرفی ورودی ۲۰ یا ۲۵ میباشد . لوله خروجی پکیج هم چه برای آب گرم مصرفی و چه برای شوفاژ معمولا از قطر ۳/۴ یا ۲۵ تک یا پنج لایه استفاده میشود . در آپارتمانهای با مساحت بیشتر از ۱۵۰ متر سایز لوله کشی گاز پکیج حتما بایستی ۱ اینچ انتخاب شود و در صورت انشعابی بودن قطر لوله اصلی آب و شوفاژ حداقل ۳۲ پنج لایه یا ۴۰ پلیمری میشود.

لوله کشی پکیج با لوله سفید

یکی از روش های نصب پکیج لوله کشی پکیج با لوله سفید است. این لوله اتصالات برای کاهش هزینه لوله کشی ساختمان بسیار مناسب بوده و اجرای سریع و نسبتا آسانی دارند. این روش فقط با شیوه لوله کشی انشعابی و لوله کشی رادیاتور و آب سرد و گرم قابل انجام بوده و به دلیل قیمت مقرون به صرفه بسیار طرفدار دارد.

در برخی ساختمانهای انبوه برای بهینه سازی قیمت و کیفیت لوله کشی آب را بالوله های سفید و لوله کشی رادیاتور را توسط لوله اتصالات پنج لایه انجام میدهند. با اتخاذ چنین تصمیمی در عین کیفیت قیمت لوله کشی پکیج نیز کاهش پیدا میکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *