لوله کشی فاضلاب ساختمان

آشنایی با اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان

لوله کشی فاضلاب یکی از مهمترین انواع لوله کشی ساختمان محسوب میشود که وظیفه انتقال پساب های حاصل از استفاده های مختلف از قبیل شستشو , استحمام , فضولات انسانی و دیگر ابهای کثیف را به خارح از محیط مانند چاه یا فاضلاب اگو شهری را دارد .

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان

به دلیل اینکه اغلب موارد لوله کشی فاضلاب تحت فشار نبوده از مهمترین اصول فاضلاب کشی شیب بندی میباشد . انتخاب شیب مناسب لوله کشی در کنار سایزبندی , تعیین مسیر مناسب , مهار لوله اتصالات و انتخاب متریال مناسب برای اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان را از مهمترین نکات در لوله کشی فاضلاب دانست . تهیه و در دست داشتن نقشه لوله کشی فاضلاب میتواند کمک شایانی به مجری لوله کشی فاضلاب کند .

لوله کشی فاضلاب ساختمان

اجرای لوله کشی فاضلاب

اجرای لوله کشی فاضلاب بایستی با ملاحظات شیب بندی و در ابتدایی ترین قسمت تعیین محل عبور رایزر لوله های فاضلاب انجام شود . نزدیک ترین قسمت ممکن به لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی میتواند محل خوبی برای عبور لوله اصلی فاضلاب باشد . سایر انشعابات مانند لوله فاضلاب آشپزخانه و روشویی ها بعد از انتخاب مسیر قابل اتصال به این لوله اصلی بوده و در صورت طولانی بودن مسیر میتوان یک یا دو رایزر دیگر با اندازه مناسب برای آنها تدارک دید . این لوله ها را در زیر سقف پارکینگ یا زیرزمین میتوان به اتصال به یکدیگر به سمت فاضلاب شهری اگو یا چاه انتقال داد .

اتصالات لوله کشی فاضلاب

زانوی ۹۰ و ۴۵ درجه , سراهی ۴۵ و ۹۰ , سیفون یا شترگلویی , دریچه بازدید , کوپلینگ از مهمترین اتصالات لوله کشی فاضلاب ساختمان بوده که بایستی با انتخاب صحیح در جای خود و به نحوه درست بکار گرفته شوند .  معمولا در فاضلاب کشی ساختمان ها توصیه میشود که از اتصالات ۴۵ درجه بیشتر استفاده شود , چرا که با جریان مناسب تر آب باعث کاهش احتمال گرفتگی میشوند .

لوله کشی فاضلاب توالت

لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی دارای یک شترگلویی بوده که از ورود بوی بد چاه به محیط جلوگیری میکند . به دلیل اینکه حجم جامدات فاضلاب توالت زیاد بوده و سایز لوله حداقل ۱۱۰ میباشد بهتر است با توجه به چیدمان داخل آپارتمان نزدیک مسیر ممکن به دستشویی محل عبور لوله عمودی فاضلاب یا رایزر اصلی انتخاب شود .

در لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی نیز بدون نصب شترگلویی فقط یک زانوی ۹۰ درجه از بسته به دیواری بودن یا زمینی بودن توالت فرنگی به لوله اصلی متصل میشود .

لوله کشی فاضلاب آشپزخانه

با توجه به اینکه لوله کشی فاضلاب آشپزخانه معمولا شامل یک  کفشور با سیفون , یک خروجی سینگ ظرفشویی و یک یا دو خروجی دیگر برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی میباشد بهتر است که از هنگام تیغه چینی محل قرار گرفتن این وسایل در آشپزخانه لحاظ شده تا هنگام طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه به مشکل برخورد نکنید . چرا که در اجرای لوله کشی ساختما شاید بتوان تغییراتی در نحوه اجرای لوله کشی آب ساختمان داد اما ایجاد تغییرات در لوله کشی فاضلاب بسیار سخت و در برخی اوقات نشدنی میباشد .

اصول لوله کشی فاضلاب شهری

لوله کشی فاضلاب اگو شهری یک زهکشی یکپارچه جمع آوری , انتقال و تصفیه فاضلاب در جهت افزایش بهداشت و سلامت عمومی بوده و از بعد دیگر مصرف بهینه از  گردش آب گرانبها از سوی دیگر است . پس از جمع آوری این آبهای کثیف تصفیه شده و برای استفاده های کشاورزی و صنعتی به تصفیه خانه ها انتقال داده میشوند .

در لوله کشی فاضلاب شهری از قطرهای بالاتر به ترتیب دارای کانالهای بتونی , لوله های فولادی , لوله های پلی اتیلن کاروگیت میباشند . لوله های رایزر اصلی ساختمان پس از تجمیع معمولا با لوله های پوش فیت و پلیکا از ساختمان به انشعاب اصلی متصل میشوند . هر ساختمان  دارای یک سیفون بوده و در هنگام لوله کشی معمولا جلوی خروجی ساختمان یک شیر دمپردار یک طرفه برای ممانعت از ورود احتمالی جوندگان و حشرات و برگشت فاضلاب به داخل ساختمان نصب میشود .

اصول لوله کشی فاضلاب شهری مانند فاضلاب ساختمان بوده و فقط به دلیل مخلوط شدن با آب جوی ها و مسیلهای فصلی حجم انبوه فاضلاب و افزایش احتمال انسداد و بالا آمدن آب از معابر شهری در اشل بزرگتر و ملاحظات بیشتری صورت میگیرد .

 

 

One thought on “لوله کشی فاضلاب ساختمان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *