تعمیر شیرآلات در منزل

در صورت نیاز به سرویس کار برای تعمیر شیرآلات در منزل به صورت شبانه روزی در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۰۹۱۲۹۳۵۲۱۸۹ بدون تعطیلی و فوری

از آنجا که در محیط های مسکونی و محل کار یکی از پرمصرف ترین وسایل مورد نیاز, شیرالات هستند, خرابی و نیاز به تعمیر شیرآلات در منزل یا محل کار نیز هر از چندی یک نیاز محسوب میشود. برخی از موارد تعمیر شیرالات بهداشتی را افراد عادی نیز با کمی حوصله و آشنایی با شیرالات قادر به انجام دادن آن بوده و البته بایستی ابزار و وسایل مورد نیاز در دسترس وجود داشته باشد. اما در بعضی از موارد خرابی های شیرالات بایستی حتما از یک تعمیرکار مجرب کمک گرفت تا موارد نقص شیرالات هم به درستی تشخیص داده شده و هم با استفاده از لوازم یدکی مرغوب با مهارت تعویض یا ترمیم شوند. در ادامه به بررسی کامل کار تعمیر انواع شیرالات بهداشتی میپردازیم.

تعمیر شیرآلات در منزل

نحوه تعمیر شیرآلات در منزل

برای تعمیر شیرآلات بهداشتی بایستی انواع شیرالات و مدل های آنها را بشناسیم. با توجه به تنوع شکل و مدل ممکن است هر مدل شیری دارای یک قطعه منحصر به فرد باشد که کار تعمیر شیر را با سایر انواع شیرها متمایز کند. به طور کلی انواع شیرالات شامل شیرآلات توکار و شیرالات روکار تقسیم بندی میشوند که هر یک خود شامل دسته بندی ها جزیی تری هستند. از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی بین این دو دسبه وجود نداشته و فقط شکل و ظاهر قطعات متفاوت هستند. به دلیل تخصصی بودن نحوه تعمیر شیرآلات توکار ما در اینجا به به بررسی نحوه تعمیر شیرآلات روکار میپردازیم.

شیرآلات روکار با توجه به مدل های جدید و قدیمی به ۲ دسته شیرآلات اهرمی و شیرهای کلاسیک یا پیچی طبقه بندی میشوند. این دو نوع شیر تفاوتی در فشار و آبدهی نداشته و تنها شکل ظاهری و ساختار مغزی آنهاست که بین آنها متفاوت است. حتی میتوان گفت که از لحاظ نصب نحوه نصب شیرآلات اهرمی و کلاسیک به یک شکل بوده و غیر از شکل ظاهری مغزی شیر و نحوه استفاده از آنها کمی فرق دارد. در تعمیرات شیرآلات تشخیص عیب و شناخت قطعات بسیار مهم قلمداد میشود.

تعمیر شیرآلات اهرمی

تعمیر شیرآلات اهرمی بسته به نوع و محل نصب شیر متفاوت است. شیرآلات اهرمی شامل دسته بندی شیرآلات دوش , شیر آشپزخانه یا سینک ظرفشویی , شیر توالت ایرانی یا توالت فرنگی و شیر روشویی هستند. خرابی کارتریج و نشتی از شیر یکی از شایع ترین دلایل خرابی شیرالات است.

چکه کردن انواع شیرآلات اهرمی به دلیل خرابی مغزی یا کارتریج آنهاست. در صورت بروز چنین مشکلی, تنها راه تعمیر شیرآلات در منزل تعویض کارتریج شیرآلات است. اغلب شیرآلات ایرانی دارای کارتریج سایز ۴۰ بوده و در برخی شیرآلات خارجی و لوکس کارتریج های پایه بلند استفاده میشوند. شیرهای اهرمی کوچک و غیراستاندارد نیز دارای کارتریج نمره ۳۵ هستند. برای تعویض کارتریج بایستی جریان آب قطع شده و با باز کردن اهرم شیر , قالپاق روی مغزی , مهره برنجی و خارج کردن کارتریج معیوب اقدام کنیم. پس از قرار دادن کارتریج شیر در محل خود که توسط دو زایده روی کارتریج در داخل بدنه شیر قرار میگیرد , مهره برنجی روی کارتریج سفت شده و پس از اطمینان حاصل کردن اقدام به سفت کردن مهره برنجی و نصب قالپاق و اهرم شیر میکنیم.

خرابی شیر دوش اهرمی معمولا در سوپاپ شیر یا مغزی آن اتفاق میفتد. در صورتی که با وجود بسته بودن شیر به صورت دایمی از شیر آب چکه کند معمولا کارتریج شیر خراب بوده و البته این مساله در تمامی انواع شیرالات اهرمی صادق است. اما در برخی موارد خرابی ممکن است در هنگام تغییر جهت سوپاپ شیر , مسیر جریان آب به درستی عوض نشده و به صورت ناقص مقداری آب از سمت سردوش و مقداری آب از طرف پایین بریزد. این مساله باعث میشود که فشار آب کم شده و عملا استفاده از شیر امکان پذیر نباشد. تعویض سوپاپ شیر ممکن است تا حدی این مساله را رفع کند اما به دلیل کیفیت پایین سوپاپ های موجود در بازار نتواند انتظارات مصرف کننده را برآورد کند و توصیه ما در چنین مواردی تعویض کامل شیر است.

خرابی و نشتی از محل نصب علم یا شلنگ علم دوش به شیر یا سردوش نیز از مواردی است که بسیار رایج است. اغلب خرابی شلنگ یا مهره شلنگ, موجب نشتی آب میشود اما در مواردی نیز ممکن است شکستگی سردوش باعث این مشکل شود.

شیرهای توالت ایرانی و فرنگی نیز معمولا خرابی هایی مانند چکه کردن یا نشتی از اطراف شلنگ داشته که برای تعمیر شیر توالت بایستی اقدام به تعویض این قطعات نمود. معولا کمترین خرابی و تعمیر شیرآلات در منزل مربوط به شیر توالت و بیشترین خرابی مربوط به شیر دوش و ظرفشویی است.

به شیرهای اهرمی روشویی و ظرفشویی شیرهای تک پایه نیز گفته میشود. به طور کلی خرابی , تعمیر و نصب شیرآلات ظرفشویی و روشویی شبیه یکدیگر بوده و به غیر از خرابی از کارتریج شیر که در سطور بالا به آن اشاره شد, پارگی شلنگ , نشتی از محل اتصال شیلنگ به شیر یا شیر پیسوار و خرابی و نشتی از الم شیر جزو خرابیهای شیر های تک پایه هستند. تشخیص علت نشت و تعویض قطعه معیوب راه حل تعمیر شیرآلات ظرفشویی و روشویی در منزل است.

تنها تفاوت شیرهای ظرفشویی و روشویی ارتفاع و نوع علم شیرآلات است که معمولا شیرآلات روشویی دارای علم چداگانه نبوده و آبریز آن با شیر یکپارچه طراحی و ساخته میشوند. علم شیرآلات ظرفشویی نیز ممکن است از نوع ثابت یا شلنگ دار شاوری بوده که خرابی علم , شلنگ یا شاور این شیرآلات معمولا با تعویض آنها قابل تعمیر هستند.

نشتی شیرآلات از محل اتصال به دیوار

مساله دریگری که در خرابی شیرالات دیواری مانند شیر دوش , شیر توالت حتی در انواع غیر اهرمی نیز به وجود می آید, نشتی از محل اتصال شیر به دیوار است. معمولا این نشتی ها به دلیل فشارهای وارده به شیر رخ داده که منجر به شکسته شدن لنگی شیر , روپیچ توپیچ یا دیگر اتصالات شیرالات میشود. البته به ندرت له شدن واشر ۳/۴ و عدم آب بندی آن نیز ممکن است سبب این مساله باشد. تعمیر شیرآلات در منزل در این حالت توسط افراد عادی غیر ممکن بوده و معمولا کار لوله کشهای ماهر است.

تعمیر شیر آب قدیمی

تعمیر شیرآلات آب قدیمی , کلاسیک یا پیچی دقیقا مانند شیرآلات اهرمی بوده و تنها نقطه اختلاف آنها نوع و نحوه تعویض مغزی آنهاست. در شیرالات قدیمی مسیر آب گرم و سرد هر یک دارای یک مغزی جداگانه بوده و باز و بسته کردن آب سرد و گرم به میزان دلخواه درجه حرارت آب خروجی را تعیین میکند.

در صورت چکه کردن آب بایستی نسبت به تعویض مغزی معیوب اقدام شود که این کار با قطع کردن جریان آب و تعویض واشر یا مغزی انجام میشود. در صورت رسوب گرفتن نشیمنگاه واشر مغزی بایستی با استفاده از کفتراش اقدام به تمیز کردن کف قطعه چپ گرد کرده و سپس مغزی را نصب کنیم.

اگر در تعمیر شیرآلات در منزل یا محل کار با مشکل مواجه شدید میتوانید از طریق تماس تلفنی مشاوره یا درخواست سرویس کار درخواست نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *