اسید شویی منبع کویل دار

قیمت و نحوه اسید شویی منبع کویل دار موتورخانه به حجم منبع , وضعیت نصب و شرایط استقرار کویل و منبع و روش اسیدشویی منبع کویل دار موتورخانه بستگی دارد.

همانطور که میدانید وظیفه منبع کویل دار, تولید آب گرم است. منبع کویل دار و دوجداره در کنار مبدل های حرارتی از تجهیزاتی هستند که در موتورخانه ها برای گرم کردن آب در موتورخانه های شوفاژ به منظور استفاده های بهداشتی مانند استحمام و شستشوی ظروف و البسه به کار گرفته میشوند. 

نحوه گرم کردن آب در منبع کویل دار بدین صورت است که آب داغ شوفاژ از دیگ موتورخانه وارد کویل های منبع شده و از طریق تماس, آب سرد داخل منبع را گرم و آماده انتقال به لوله کشی آب گرم میکند. به طور تقریبی آب سیستم مدار شوفاژ بین ۵۵ تا ۷۰ درجه (بسته به درجه ترموستات دیگ و فصل کاری) و آب گرم مصرفی خروجی از منبع بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد است. این سیکل چه در فصل تابستان و چه در فصل زمستان دایما در حال تکرار است.

قیمت اسید شویی منبع کویل دار

دلیل نیاز به اسید شویی منبع کویل دار

بعد از مدتی لوله کویل های مسی هم از بیرون و هم از داخل دچار رسوب شده و راندمان تولید آب گرم به شدت کاهش میابد. این مساله تا جایی ادامه پیدا میکند که زمان تولید آب گرم زیاد شده و حجم آب گرم پاسخگوی نیاز ساختمان نیست. زمانی این مساله به چشم می آید که به خصوص هنگام دوش گرفتن به ویژه در روزهای تعطیل که مصرف آب گرم افزایش پیدا میکند, آب گرم سریعا سرد میشود. این اتفاق معمولا دلیل جز رسوب گرفتن کویل های منبع موتورخانه ندارد و بایستی سریعا با اسید شویی منبع کویل دار مساله رفع شود. البته تشخص دقیق اینکه علت کاهش توان تولید آب گرم نیاز به تجربه زیادی داشته اما در موتورخانه های با سختی آب تهران, حداقل هر ۳ تا ۴ سال نیاز به اسید شویی کویل موتورخانه دارند.

اگر دقت کرده باشد, کتری های آب جوش نیز پس از مدتی دچار ته نشین شدن رسوب املاح موجود در آب میشوند, این مساله موجب میشود که علاوه بر سخت شدن آب داخل کتری, پروسه به جوش آوردن آب دیرتر انجام شود. در مورد منبع کویل دار هم چنین اتفاقی افتاده و اگر قرار است که ۱۰۰۰ لیتر آب گرم ظرف مدت ۲ ساعت تولید شود, مدت گرم شدن آب به چندبرابر میرسد. این مساله موجب میشود که علاوه بر اینکه مشکل دسترسی به آب گرم داشته باشید, کارکرد موتورخانه بیشتر شده و مصرف گاز و برق و حتی آب شما نیز بیشتر میشود. مصرف گاز و برق به دلیل کارکرد بیشتر موتورخانه و مصرف آب به خاطر اینکه بسیاری توقع دارند که با باز گذاشتن شیر آب به خودی خود گرم میشود. پس بهتر است برای جلوگیری از صرف هزینه های بیشتر و افزایش رفاه ساکنین فورا اقدام به اسید شویی منبع کویل دار کنید.

اسید شویی کویل موتورخانه

نحوه شستشوی کویل موتورخانه

شستشوی کویل موتورخانه با استفاده از چند روش انجام میشود.

روش اول با باز کردن و قرار دادن کویل منبع داخل مخزن انجام میشود. در این روش که اسیدشویی به صورت دستی انجام میشود, بعد از چند بار گذاشتن و بیرون آوردن کویل داخل مخزن , بخش عمده رسوبات کویل زدوده شده و کویل مجددا نصب میشود. در این روش باستی مراقب خود و کسانی که در محل حضور دارند بوده و از لباس , کلاه و عینک برای جلوگیری از صدمات احتمالی استفاده شود. اسید مورد استفاده برای شستشوی کویل اسید دیسکلر ۳۳ درصد است که مخصوص شستشوی کویل های مسی در بازار عرضه میشود. در هنگام پروسه اسید شویی منبع کویل دار بایستی مراقب باشید که به کویل منبع آسیب نرسد, چرا که ضربات فیزیکی و مدت زمان تماس اسید با کویل ممکن است, موجب سوراخ شدن کویل شود و دردسر ایجاد کند. در صورت رخداد چنین اتفاقی بایستی به با استفاده از جوشکاری مشکل را رفع نمود. 

در روش دوم شستشوی کویل منبع با استفاده از پمپ صورت میگیرد. اسید شویی منبع کویل دار موتورخانه مانند شیوه نخست با بازکردن منبع ,شستشو و نصب مجدد انجام میشود. اما پروسه شستشو توسط پمپ های مخصوص اسیدشویی انجام میشود. این پمپ ها درون مخزن قرار گرفته و با رعایت ایمنی, اسید را از کف مخزن توسط شلنگ و نازل های مخصوص با فشار به روی کویل میپاشند. این شیوه به دلیل پرتاب اسید از شیوه غرقابی بسیار موثر تر است. در این روش اسید شویی کلیه رسوبات بین کلاف ها و سطح مقطع داخلی لوله های مسی پاک میشود و تقریبا کویل مانند روز اول میشود.

در دو روش فوق استفاده از اسید مرغوب بر کیفیت اسیدشویی بسیار موثر است. همچنین استفاده جداگانه از خنثی کننده یا اسیدهایی که داخل خود خنثی کننده دارند, برای افزایش طول عمر کویل تاثیر مستقیم دارد. با وجود شستشوی کویل به وسیله آب گرم بعد از پروسه اسیدشویی باز هم ممکن است در سطوج کویل اثاری از اسید باقی مانده باشد که بر طعم آب و عمر لوله مسی موثر باشند.

روش سوم که کمتر رایج است, یک شیوه سنتی بوده و به شیوه مکانیکی مشهور است. در این روش رسوب زدایی کویل با استفاده از شوک حرارتی انجام میشود. بدین صورت که کویل داخل آب یخ قرار گرفته و پس از سرد شدن آنرا بیرون آورده و به روی آن آب داغ میریزند. این شوک حرارتی موجب میشود که بخشی از رسوبات جدا شوند اما به دلایل مختلف , کیفیت این شیوه بسیار مناسب نیست و کمتر استفاده میشود.

شستشوی کویل موتورخانه

قیمت اسید شویی منبع کویل دار

 

قیمت اسید شویی منبع کویل دار بسته به حجم منبع و به کارگیری پمپ یا روش دستی متفاوت است. از آنجا که روش دستی تا حدود ۸۰ درصد و استفاده از پمپ تا حدود ۱۰۰ درصد بازدهی دارد, ما به شما پیشنهاد میکنیم که از روش پمپ دار استفاده کنید.  به دلیل اینکه باقی ماندن رسوب در فصای بین کلاف های مسی ممکن است موجب تسریع در رسوب گرفتگی مجدد کویل شود, اسیدشویی با پمپ میتواند ضامن از بین بردن کلیه رسوبات نقاط پیدا و پنهان باشد.

معمولا استفاده از پمپ در اسید شویی منبع کویل دار در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان گران تر انجام میشود. هزینه اسید شویی منبع شامل خرید لوازمی مانن اسید دیسکلر , واشر کویل و چسب میشود. در صورتی که محل اتصال کویل دارای مهره ماسوره باشد , کار باز کردن و جدا کردن کویل آسان تر بوده و نیازی به جوشکاری ندارد. به همین دلیل در قیمت های ارایه شده فرص بر این است که نیازی به کار لوله کشی و برش کاری وجود ندارد. بر این مبنا هزینه اسید شویی موتورخانه با لوازم در سال ۱۴۰۱ به شرخ زیر است.

قیمت اسیدشویی منبع موتورخانه ۵۰۰ لیتری با روش دستی با لوازم ۲ میلیون تومان

قیمت اسید شویی موتورخانه منبع ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتری حدود ۲/۵ میلیون تومان

قیمت اسید شویی منبع کویل دار ۲۰۰۰ لیتری ۳ میلیون تومان با لوازم

هزینه رسوب زدایی کویل موتورخانه ۳۰۰۰ لیتری حدودا ۴ میلیون تومان با لوازم.

شایان ذکر است که هزینه های فوق بدون اجرت جوشکاری و برش لوله یا سرویس پمپ آب گرم بوده و در صورت نیاز به خدمات فوق قبل از اجرای اسید شویی منبع موتورخانه با مالک توافق میشود. در مورد اسید شویی مخزن کویل موتورخانه هایی که باز کردن کویل نیازمند کار لوله کشی و یا تخریب دیوار و دیگر خدمات باشد بایستی با بازدید  حصوری, قیمت ارایه شود. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *