رفع نشتی لوله

در این نوشته راجع به کلیه موارد رفع نشتی لوله آب و فاضلاب بدون تخریب و با تخریب میپردازیم. نشتی لوله های آب بخش متعددی از خرابی هایی لوله کشی بوده و البته بعضا اجتناب ناپذیر هستند. با توجه به اینکه جنس لوله و نوع نشتی ها متفاوت بوده, روش های رفع نشتی لوله ها نیز فرق میکنند. ضمن اینکه رفع نشتی در موارد خاصی میتواند بدون تخریب یا با تخریب حداقلی باشد.

در ابتدا لازم است که اعلام کنیم که روش های نشتی راجع به چه نوع لوله و از چه جنسی است.

لیست قیمت پوش فیت پلیران

رفع نشتی لوله آب بدون تخریب

روش های رفع نشتی لوله آب

  1. بازسازی کامل لوله کشی به صورت روکار و توکار
  2. تعویض لوله معیوب در حد چند متر
  3. استفاده از مهره ماسوره طلایی برای لوله های فلزی
  4. تبدیل لوله های فلزی به لوله تک لایه پ پ یا لوله سوپرپایپ و نیوپایپ پنج لایه
  5. نصب کمربند پلی اتیلن بر روی سوراخ های لوله
  6. استفاده از تیوب و بست شلنگی بر روی آن
  7. استفاده از چسب های نواری 
  8. رفع نشتی لوله با چسب آکفاریوم

رفع نشتی لوله آب پلاستیکی

به تناسب خرابی روش های مختلفی برای رفع نشتی لوله آب پلاستیکی و پنج لایه وجود دارد, و در ابتدا بایستی از محل خرابی مطمین شده و سپس اقدام به بکارگیری راهکارهای متفاوت باشیم. در هر روشی ابتدا بایستی جریان آب را با بستن شیر فلکه ورودی واحد یا ساختمان قطع کنیم.

روکار و توکار بودن در نحوه رفع نشتی لوله آب و پکیج بسیار مهم بوده و بایستی این نکته را در نظر گرفت که روشی تعمیر لوله کشی چه میزان ثبات و طول عمر دارد.

تعویض لوله و اتصالات خراب در محدوده نشتی , استفاده از چسب های آب بندی مانند چسب آکواریوم, خمیر سیلیکون, چسب میل پکس, چسب های نواری, فرو کردن میخ یا پیچ در سوراخ لوله, استفاده از تیوب برای بستن و رفع نشتی لوله از شیوه های مختلفی است که به کار گرفته میشوند, اما مطمین ترین روش همان روش اول است که در آن کلیه قطعات خرابی و مشکوک بایستی عوض شوند. در این شیوه با استفاده از اتو لوله کشی برای رفع نشتی لوله آب پلاستیکی و تعویض اتصالات و لوله پنج لایه مورد استفاده قرار میگیرد.

رفع نشتی لوله آب فلزی

رفع نشتی لوله آب فلزی بسته به نوع خرابی و محل نشتی تعیین میشود. در صورتیکه که نشتی لوله آب و شوفاژ از یک اتصال یا قطعه لوله خراب است, بهترین کار تعویض اتصالات یا لوله مورد نظر است.

در گذشته به دلیل رواج لوله کشی گالوانیزه دنده ای, استفاده از حدیده برقی و دستی بسیار متداول و در دسترس بود, اما در حال حاضر رزوه و دنده کردن لوله ها کمی سخت شده است. اما خوشبختانه هنوز هم تاسیسات کاران و فروشگاه هایی هستند که به صورت آماده یا سفارشی اقدام به فروش لوله های دو سردنده میکنند.

در صورتیکه که قصد تعویض قطعه ای از لوله فلزی را دارید, چند راهکار متفاوت پیش رو دارید.

  1. تهیه لوله گالوانیزه دو سر دنده و نصب آن به جای قسمت آسیب دیده
  2. استفاده از مهره ماسوره طلایی برای ایجاد دنده روی لوله آهنی و سپس استفاده از لوله های پلاستیکی یا لوله کشی پنج لایه به جای قطعه آسیب دیده
  3. استفاده از روش های موقت ترمیم لوله آب فلزی

رفع نشتی لوله فاضلاب

برای رفع نشتی لوله فاضلاب بایستی دقیقا محل نشتی را با روش های فنی و تجربی مشخص کنیم. معمولا رفع نشتی لوله فاضلاب بدون تخریب امکان نداشته و بایستی یک تخریب حداقلی انجام شود. در ادامه به بررسی روش های اصلی رفع نشتی لوله فاضلاب خواهیم پرداخت.

استفاده از فنر لوله بازکنی

در برخی از لوله های فاضلاب شاید, لوله های فاضلاب یک درز و نشتی کوچک داشته باشد, که در شرایط عادی موجب نشتی لوله فاضلاب نباشد,اما به دلیل تخلیه کند و تجمع فاضلاب, موجب نشتی میشود. در این موارد بهترین راهکار استفاده از فنر لوله بازکنی برای بازکردن و رسوب تراشی لوله است.

نشتی از شترگلویی سرویس بهداشتی و حمام یا کف خواب های پشت بام از جمله نشتی هایی هستند, که میتوان با استفاده از فنر لوله بازکنی تا حد زیادی رفع شوند.

تعویض لوله های افقی سقف پارکینگ و مشاعات

رایزر اصلی فاضلاب بسیاری از ساختمان ها بعد از بخش عمودی به یک لوله افقی زیر سقف پارکینگ یا مشاعات و حتی برخی از آپارتمانها ختم شده که گرفتگی در آنها میتواند باعث بالا زدن فاضلاب از کفشورها و نشتی به زیر سقف مذکور شود. استفاده از فنر لوله بازکنی شاید برای یکی دو بار کارساز به نظر برسد, اما راه اصلی در این مورد, تعویض لوله افقی است که مملو از لجن و رسوبات فاضلاب شده است. 

از آنجایی که در بیشتر موارد این لوله ها در سقف کاذب قرار گرفته اند, میتوان با استفاده از سوراخ کردن در دو سر لوله مذکور, اقدام به تعویض لوله مذکور نمود. اینکار نیاز به تشخیص صحیح در مرحله اول و مهارت در تعمیرات لوله کشی فاضلاب دارد. این روش یک شیوه اساسی بوده و با توجه به قیمت لوله پلیکا و اجرت آن نسبتا خیلی گران تمام نمیشود.

نشتی از رایزر عمودی فاضلاب اصلی

بعضا نشت ساختمان یا عدم مهار صحیح لوله های فاضلاب و حتی فاسد شدن چسب لوله ها ممکن است موجب نشتی از نقطه اتصال لوله اتصالات فاضلاب شود. برای رفع نشتی چنین موردی بایستی در صورت امکان از داخل رایزر و یا در صورت عدم دسترسی با کندن محل نشتی در دیوار, اقدام به چسباندن لوله اتصالات, محکم کردن آن با بست و چسب کاری نمود.

نشتی از زانو, سه راهی و اتصالات

این نوع نشتی ها بیشتر به خاطر جدا شدن فیزیکی, فاسد شدن چسب لوله پلیکا و یا خراب شدن ارینگ های لوله پوش فیت رخ میدهد. برای رفع نشتی لوله فاضلاب توکار بدون تخریب در این مورد نیاز است که محل نشتی دقیقا مشخص شده تا با کمترین تخریب اقدام به رفع نشتی نمود.

در برخی از نشتی ها ممکن است, دلیل آن نصب نامناسب توالت فرنگی,سیفون ظرفشویی و روشویی یا دیگر تجهیزات بهداشتی باشد که, در هنگام تشخیص نشتی بایستی مد نظر قرار بگیرد. در این نوع نشتیها لوله فاضلاب مشکلی نداشته و فاضلاب از پشت لوله به طبقات پایین نفوذ میکند.

نشتی به دلیل معیوب شدن عایق سرویس بهداشتی, حمام و آشپزخانه نیز بایستی در گوشه ذهن نشت یاب باشد, چرا که در بخشی از موارد نشتی دلیل نشتی اصلا خرابی لوله های فاضلاب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *