صفر تا صد تعمیر پکیج شوفاژ دیواری

در این نوشته راجع به صفر تا صد تعمیر پکیج شوفاژ دیواری خواهیم پرداخت. 

پکیج یک دستگاه گرمایشی گازی با دو هدف تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط از طریق رادیاتور,گرمایش از کف یا دیگر پخش کننده ای گرمایشی است. پکیج دیواری در تابستان تنها آب گرم مصرفی را تولید کرده و در فصل زمستان در کنار تهیه آب گرم مصرفی بایستی شوفاژ را نیز گرم کنند به همین دلیل پیش از شروع فصل سرما بایستی یک سرویس کلی شوند. سرویس کلی و اساسی با سرویس و راه اندازی معمولی از لحاط هزینه و وقتی که سرویس کار برای تعمیر پکیج میگذارد, تمایز داتشته و علاوه بر سلیقه به بودجه شما نیز بستگی دارد. بعضی از مشتریان علاقه دارند که پکیج آنها همواره به طور سلامت کار کرده و همیشه سالم باشد به همین دلیل به شکل مکرر و قبل از اینکه پکیج خراب شود یک سرویس کار درخواست کرده تا پکیج آنها بررسی شده و در صورت خرابی و نیاز به خدمات پکیج را سرویس کند. اما بعضی از مردم فقط زمانیکه که پکیج خراب شده و نیاز مبرم و ضروری پیدا میکنند به دنبال تعمیر کار پکیج رفته و این موضوع ممکن است موجب افزایش مخارج تعمیر پکیج به آنها شده و هم سرویس خوبی دریافت نکرده و هم اینکه ممکن است زمان تعمیرات و هزینه بیشتری پرداخت کنند.

از مهمترین بخش های رسیدگی دوره ای به پکیج دیواری شامل رسوب گیری و اسید شویی پکیج, باز بودن و سالم بودن دودکش, لوله های آب منتهی به پکیج, خروجی آب مصرفی داغ وشیرآلات مربوطه, رسوب زدایی رادیاتور و مدار گرمایش, بررسی شیر و شلنگ گاز و بررسی قطعات مختلفی مانند منبع انبساط پکیج, شیر اطمینان پکیج, شیر پرکن و عدم نشتی از پکیج میشود. این سرویس کامل در کنترین حالت بین ۲ تا ۵ سال خیال شما را بابت خرابی پکیج راحت میکند. البته به شکل اتفاقی ممکن است در این فاصله نیاز به تعویض قطعات احتمالی نیز باشیم. این موارد بخشی از صفر تا صد تعمیر پکیج بوده و میتواند تعمیر شوفاژ دیواری را به حداقل برساند.

صفر تا صد تعمیر پکیج شوفاژ دیواری

صفر تا صد تعمیر پکیج شوفاژ دیواری شبانه روزی

در خدمات تاسیسات ساختمان وایرمن همراه سرویس کار و تعمیرکار مجرب پکیج به علت تجربه زیاد و احتمال اینکه فروشگاه های قطعات پکیج بسته باشند, اقدام به تهیه برخی از لوازم پکیج پرمصرف و ضرورری کرده ایم. البته ممکن است که به دلیل تنوع قطعات, مدل ها و برندهای پکیج نمیتوان کلیه قطعات پکیج را همراه نمود اما با تجربه ای که داریم بیشتر قطعات پکیج را برای تعمیر پکیج شبانه روزی تهران آماده کرده ایم.

نحوه کارکرد پکیج

پکیج توسط  آتش مشعل ,آب داخل مبدل را تا دمای حدود ۸۰ درجه گرم میکند. آب گرم داخل مبدل ثانویه آب مصرفی سرد عبوری به پکیج را از طریق تبادل حرارتی به آب گرم تبدیل کرده و بلافاصله بعد از باز شدن شیر آب گرم آنرا به سمت شیرآلات گسیل میکند. این عملکرد در وضعیت تابستانی است.

در زمانی که پکیج در وضعیت زمستانه پکیج قرار داریم, آب داخل مبدل گرم شده و به سمت رادیاتورها حرکت میکند و از طریق لوله رفت به رادیاتور رفته و از سمت لوله برگشت مجددا برای ادامه سیکل باز میگردد.برای تسریع و بهبود این گردش و گردش یک پمپ در مسیر برگشت پکیج قرار داد. به محص اینکه آب گرم مصرفی باز میشود, پکیج به حالت عادی برگشته و تا زمانی که شیر آب گرم باز است, فقط آب گرم را تولید میکند. با بستن شیر آب گرم پکیج دوباره وظیفه گرم کردن رادیاتورها تغییر کار میکند. البته در صورتیکه دمای رادیاتورها به اندازه کافی برسد, اتوماتیک کرده و در وضعیت استندبای قرار میگیرد.

به غیر از خرابی های قطعات داخلی پکیج, مشکل در لوله کشی خارج از پکیج و نصب رادیاتور نیز میتواند موجب ایجاد مشکل در عملکرد پکیج شود.

تعمیرات شبانه روزی پکیج

سرویس و تعمیر پکیج شبانه روزی تهران با ایران رادیاتور و بوتان نسبتا ساده تر و روتین تر نسبت به بقیه برندهای موجود در بازار انجام میشود. به دلیل در دسترس بودن و اینکه لوازم یدکی پکیج ایران رادیاتور و بوتان مانند یکدیگر بوده و ارورها و عملکرد آنها شبیه یکدیگر است , پیش بینی نوع خرابی و دسترسی به لوازم یدکی برای تعمیرات شبانه روزی پکیج ایران رادیاتور آسان تر است.

بوتان و ایران رادیاتور ار برندهای مشهور و پر تعداد پکیج هستند, که بعضی از لوازم یدکی آن مشابه همدیگر بوده و باز هم به دلیل تعداد زیاد پکیج های تعمیر پکیج شبانه روزی تهران بوتان ور ایران رادیاتوردسترسی بیشتر دارند. معمولا تیپ تعمیرات کلیه پکیج های داخلی و فرنگی یکسان بوده و معمولا مدل و شکل و سایز قطعات برندهای مختلف هستند که مانع از نصب آنها روی یکدیگر میشود.

عیب یابی و خطاهای پکیج دیواری

در صفر تاصد تعمیر پکیج شوفاژ دیواری بایستی حدس و عیب یابی خرابی پکیج مهمترین گام است. ابتدا بایستی ببینیم که از لحاظ  رویتی با پکیج چه مشکلاتی داریم و آیا پکیج اصلا به وظایف خود عمل میکند و اگر  عمل میکند این کارکرد با چه شرایطی انجام میشود. در ادمه صفر تا صد تعمیر پکیج به سراغ عیب و ایرادهای پرتکرار پکیج میرویم.

صدای زیاد پکیج

صدای ناهنجار امکان دارد از مبدل حرارتی پکیج دیواری و عدم تنظیم شیربرقی گاز دستگاه, هواگرفتن مدار گرمایش دستگاه , رسوب گرفتن مدار و مبدل های حرارتی یا خرابی پمپ اب و یا مشکل سنسورهای حرارتی بوده و می تواند باعث ایجاد صدای ناهنجار در قطعات پکیج شود.

برای رفع مشکل صدای پکیج هواگیری مبدل – تنظیم شیربرقی گاز دستگاه, رسوب زدایی مدار و مبدل های حرارتی, چک کردن NTC ها – تست پمپ سیرکوله, نصب فیلتر مناسب در مسیر برگشت اب گرمایش رادیاتورها و در اخر تعویض مبدل حرارتی به دلیل قر شدن مبدل است. در صفر تا صد تعمیر پکیج بایستی عملکرد مبدل به بهترین شکل باشد.

سیستم گرمایش کار میکند ولی رادیاتور ها گرمای مطلوب را ندارند علت چیست؟

  • کوتاه بودن ارتفاع شعله(به علت کم بودن فشار گاز ساختمان و یا تنظیم نبودن شیرگاز)
  • کم بودن ظرفیت حرارتی دستگاه نسبت به بار گرمایشی ساختمان وجود هوا در مدار نیمه باز بودن شیرهای رفت و برگشت دستگاه یا ضعیف شدن فنر سوپاپ بای پاس یا رسوب گرفتن دریچه آب (سوپاپ نیمه باز مانده است)
  • استفاده از سوپاپ بای پاس نامناسب
  • کاهش دقت NTC گرمایش
  • وجود اشکال در پمپ( ۱/دورپایین ۲/دبی کم ۳/شکستن پروانه پمپ ۴/وجود شن و ماسه در پمپ)
  • پایین بودن فشار در مدار گرمایش
  • رسوب گرفتن مبدل و رادیاتور ها
  • استفاده از رادیاتور های با جنس نا مرغوب
  • استفاده از دودکش نامناسب در پکیج های بدون فن
  • وجود خرابی در شیر سه راهه(در نوع دو مبدله)
  • خرابی کلید حرارتی یا استفاده از کلید حرارتی نا مناسب
  • لوله کشی نامناسب مدار گرمایش (پیچ و خم های زیاد – سایز نامناسب )
  • جابجا بستن لوله های رفت و برگشت ردیاتور ها
  • خرابی پتاسیومتر گرمایش
  • نزدیکی بیش از حد رادیاتور به پکیج دیواری آبگرم ( بویژه در لوله کشی انشعابی )
  • خرابی برد کنترل

گرفتگی و نقص دودکش پکیج

زنگ زدگی دودکش فلزی پکیج شوفاژ گازی وجود هر گونه زنگ زدگی و پوسیدگی روی دودکش فلزی احتمالا ناشی از عدم خروج کامل دود و رطوبت از دودکش می باشد. به این شکل که با سرد شدن سریع بخار اب و عدم خروج کامل دود باعث زنگ زدگی و پوسیدگی روی دودکش میشود.

برای رفع خرابی دودکش را از نظر قطر و طول و گرفتگی و شیب مناسب مورد بررسی قرار دهید و از عدم مسدود بودن مسیر دودکش از خروجی پکیج تا خروجی دودکش کاملا بررسی کنید.در صورت نیاز دودکش باید ازعایق مناسب استفاده کنید.

وجود دوده یا تغییر رنگ روی دستگاه پکیج شوفاژ گازی

وجود رگه های دوده یا تغییر رنگ روی دستگاه پکیج و یا قطعات داخلی ممکن است ناشی از عدم تهویه مناسب و یا عدم خروج کامل دود از دودکش باشد . و نیز احتمال دارد از عدم تنظیم صحیح شیر برقی گاز باشد.

رفع عیب : باید مسیر محفظه احتراق و کلاهک تعدیل و فن و مسیر دودکش را بررسی کنیم و از تامین کامل هوای احتراق اطمینان کسب کنیم . و در صورتی که شعله دستگاه پکیج زیاد است ,شیر برقی گاز را تنظیم کنیم.

کاهش فشار بار پکیج

در صورت افت بار فشار آب پکیج به دلایل مختلفی از جمله :

نشتی اب از لوله کشی مدار شوفاژ یا رادیاتورها, افت فشار شهری و نیاز به نصب پمپ آب درساختمان, تنظیم نبودن یا خرابی منبع انبساط, خرابی شیر پر کنیا شیر اطمینان باعث میشود پکیج روشن نشود. (کم شدن فشار اب پکیج گازی اگر هر ۳ ماه روی دهد مشکلی ندارد)

برای رفع ایراد اولین کار بررسی و تست نشتی اب رادیاتورها و مدار لوله کشی و پکیج می باشد.

– در صورت وجود نشتی در شیر پر کن یا شیر اطمینان انها را تعویض کنید و فشار باد(۱ تا ۷٫ bar) وسالم بودن منبع انبساط را نیز چک کنید. در صفر تا صد تعمیر پکیج نیز این یک مورد پرتکرار و خاص است.

دستگاه پکیج در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد

اگر دستگاه پکیج در حالت انتظار باقی مانده است ودر صورت باز کردن ابگرم بهداشتی و یا سرد شدن رادیاتورها هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. در این حالت ممکن است مشکل از پرشر دود باشد. در صفر تا صد تعمیر پکیج بایستی برای رفع ایراد به موارد زیر اشاره شود.

  • خرابی پرشردود را بررسی کنید
  • کم بودن دور فن یا قطعی فن
  • وجود ترک در لوله ونتوری یا شیلنگ سلیکونی 
  • شل بودن لوله ونتوری یا شیلنگ رابط 
  • مسدود یا خراب شدن شیلنگ رابط یا مجرای بالای پرشر دود را بررسی کنید.

روشن نشدن پکیج در وضعیت تابستانی

اگر مدار گرمایش به خوبی کار می کند ولی پکیج در حالت اب گرم بهداشتی روشن نمی شود, احتمالا به  مشکل مربوط به فلوسوئچ یا فلومتر پکیج می باشد.

بایستی فلومتر را باز کرده و مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز تعویض کنید,سیم های فلوسوئچ را اتصال کوتاه کنید , اگر پکیج روشن شود فلوسوئچ خراب است وباید ان را باز کرده و صحیح بودن محل قرار گیری قطعات داخلی اطمینان حاصل کنید. دستگاه پکیج مرتبا روشن و خاموش می شود. این مورد نیز از مهمترین قسمت های صفر تا صد تعمیر پکیج محسوب میشود.

علت خاموش شدن مکرر پکیج

بعضا احتمال داشته دستگاه پکیج دایما روشن و خاموش شود به ویژه در زمان استفاده از ابگرم مصرفی که اغلب به علت تنظیم نبودن شیربرقی گاز دستگاه پکیج و هوای لازم جهت احتراق است  و گاهی نیز رسوب گرفتن مبدل باعث بالا رفتن ناگهانی دما و روشن و خاموش دستگاه پکیج می شود.

رفع عیب :

شیربرقی گاز دستگاه پکیج را بررسی کنید و دستگاه پکیج را نظر تامین هوای لازم برای احتراق کامل مورد بررسی قرار دهید. در صورت نیاز دستگاه را رسوب زدایی کنید. هر دو مدار اب بهداشتی و مدار گرمایش کار نمی کند.

این مشکل می تواند به علت رسیدن دمای شوفاژ به بالای ۸۷ درجه سلسیوس و یا خرابی ترموستات حد – عدم سیرکوله درست اب یا به علت مشکل در NTC ها باشد.

برای رفع مشکل

بررسی سالم بودن ترموستات حد – چک کردن سیرکوله درست اب و پمپ اب – بررسی سالم بودن NTC های دو مدار اب بهداشتی و مدار گرمایشی.

در صورت نیاز به سوال در صفر تا صد تعمیر پکیج شوفاژ دیواری تهران با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *