راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان
سرویس و راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان و همه روزهای سال, عیب یابی و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی, سرویس مشعل, تعمیرات و ساخت کلکتور موتورخانه, نصب و سرویس پمپ های شوفاژخانه, نصب , تعمیر و تعویض منبع موتورخانه شوفاژ و کلیه خدمات موتورخانه مرکزی
تلفن: ۰۹۱۲۹۳۵۲۱۸۹-۲۲۵۳۷۷۷۸ سراسر تهران و شبانه روزی
شاید سرویس اولیه و راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان کار ساده ای به نظر برسد, اما بعضی مواقع در مواجهه با مشکلات متعدد ممکن است, هر کسی قادر به حل این ایرادات نبوده و بعضا لازم است که از یک متخصص و تعمیرکار حرفه ای شوفاژخانه مرکزی کمک بگیرید. با این وجود فورس ماژور بودن و یا عدم دسترسی به شوفاژکار حرفه ای باعث میشود که بسیاری از افراد نتوانند به موقع اقدام به راه اندازی موتورخانه نموده و احتمال دارد که تحت سرمای طاقت فرسا صدماتی ببینند. به همین دلیل در اینجا به بررسی گام به گام نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه پرداخته ایم.

نحوه راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان
برای زمستانی کردن موتورخانه شوفاژ ابتدا لازم است که موتورخانه روشن باشد. روشن بودن موتورخان یعنی کارکردن مشعل و اینکه در حالت عادی به آبگرم دسترسی داشته باشید. در صورتیکه موتورخانه به طور کل خاموش باشد, ابتدا بایستی موتورخانه روشن شود و سپس اقدام به زمستانی کردن موتورخانه بنمایید.
لطفا مطالعه کنید: اسید شویی منبع کویل دار
روشن کردن موتورخانه شوفاژ
برای راه اندازی و روشن کردن موتورخانه بایستی از سالم بودن کلی موتورخانه تا حدودی مطمین شویم. اگر از روشن بودن موتورخانه بیش از یکسال گذشته باشد, احتمال دارد که در راه اندازی و روشن کردن شوفاژخانه با مشکلاتی مانند کارنکردن مشعل و پمپ ها روبرو شوید. اما اگر آخرین باری که موتورخانه روشن بوده ,چندماه گذشته باشد, باز جای امیدواری است که بتوانید , موتورخانه را راه اندازی کنید. اما به طور اصولی هر موتورخانه شوفاژ حداقل سالی یکبار بایستی سرویس و بازدید شود.
برای راه اندازی اولیه شوفاژخانه بایستی از وصل بودن آب, برق و گاز(گازوییل) مطمین شوید. سپس اقدامات زیر را انجام دهید.
- باز کردن شیر فلکه های آب ورودی موتورخانه
- روشن کردن کلیدهای مینیاتوری تابلو برق موتورخانه
- باز کردن شیر گاز شوفاژخانه
- تنظیم کردن ترموستات دیگ یا مشعل
احتمالا در این وضعیت مشعل روشن شده و موتورخانه راه میفتد, اما اگر مشعل شروع به کار نکرد, با فشردن دکمه ریست رله اقدام به راه اندزی مشعل کنید. در صورتیکه مشعل روشن نشود بعد از بررسی و اطمینان از وجود گاز و چک کردن متصل بودن شلنگ و وارسی فیلترها اگر مشکلی در مسیر نباشد, احتمالا برای روشن نمودن مشعل به یک سرویسکار حرفه ای مشعل نیاز دارید. بعد از روشن کردن مشعل موتورخانه به سراع راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان میرویم.
کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد
همانطور که میدانید, موتورخانه شوفاژ در تابستان فقط آب را گرم کرده و در زمستان علاوه بر تامین آب گرم مصرفی, بایستی رادیاتورها , سیستم گرمایش از کف و دیگر پخش کننده های گرمایشی دیگر را نیز گرم کند. برای استفاده از سیستم گرمایشی موتورخانه در زمستان و روزهای سرد سال بایستی مراحل زیر را طی کنید.
- باز کردن شیر فلکه های بالا و پایین پمپ برگشت شوفاژ خانه
- بستن شیر فلکه بای پس که موازی شیر فلکه های بالایی است
- باز کردن شیرفلکه های روی کلکتور رفت و برگشت موتورخانه
- روشن کردن پمپ سیرکولاتور شوفاژ با کلید مینیاتوری آن
- تنظیم درجه حرارت ترمستات پمپ(آکوستات) هماهنگ با ترموستات دیگ.
- روغن کاری پمپ سیرکولاتور( پمپ های یک تکه برگشت نیاز به روغن کاری ندارند)
- باز کردن شیر فلکه های شوفاژ در ورودی واحد(بعضی واحدها این شیر فلکه را ندارند)
- باز کردن شیر بالا و پایین رادیاتور ( معمولا شیر پایین رادیاتور باز است)
- هواگیری رادیاتور شوفاژ در صورتیکه رادیاتور به اندازه کافی گرم نشود
روغن کاری پمپ شوفاژخانه بایستی حداقل سالی دوبار انجام شود و در صورت عدم روغن کاری سیل واسطه خشک شده و از آب بندی خارج میشود. این مساله دلیل بسیاری از خرابی های واسطه پمپ و نشتی های کله پمپ های شوفاژ است. در صورت وجود نشتی رادیاتور شوفاژ بهتر است برای جلوگیری از خرابی و کاهش بازدهی شوفاژخانه نسبت به رفع اقدام کنید.
از مشکلاتی که در راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان با آن مواجه میشویم, میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- گیرپاژ کردن یا قفل کردن شیر فلکه های پمپ و کلکتور
- سر و صدای یا کار نکردن پمپ سیرکولاسیون شوفاژ
- نشت آب از شیر فلکه ها
- نشتی از لوله های شوفاژ موتورخانه و کلکتورها
- نشتی از دیگ شوفاژ
- خرابی ترموستات روی دیگ یا آکوستات پمپ
- خاموش شدن مکرر مشعل شوفاژخانه
- گرم نشدن تمامی یا تعدادی از رادیاتورهای ساختمان
تنظیم درجه ترموستات دیگ و مشعل با آکوستات پمپ
به طور سنتی بسیاری از شوفاژکارها معتقد هستند که درجه آکوستات بایستی ۱۰ درجه از درجه ترموستات کمتر باشد. این تفاوت درجه به این معنی است که آبی که درون دیگ است در حدود ۱۰ درجه از آبی که در پمپ در جریان دارد, داغ تر است. این مساله سبب هماهنگی بیشتر, بین عملکرد مشعل و پمپ شوفاژ میشود.
اما بعضی دیگر معتقدند که بهتر است پمپ همواره در حال کار باشد تا عملکرد آن بهبود یابد. این کار باعث میشود که پمپ دایما در حال کار باشد و به همین دلیل آب شوفاژ را مرتبا به گردش در بیاورد. این عده میگویند که پمپی که روشن و خاموش شدن آن کمتر باشد, استهلاک کمتری داشته و به همین دلیل بهتر است که پمپ در فواصل زمانی بیشتری مشغول به کار باشد.
در فصل پاییز یا روزهایی که زیاد سرد نیست, درجه پمپ در مناطقی مانند تهران و شبیه آن بهتر است روی ۶۰ تا ۶۵ درجه و در روزهای سرد سال حداکثر روی ۷۰ تا ۷۵ درجه باشد. کم کردن درجه تنطیمی موتورخانه هم باعث کاهش مصرف سوخت و هم کم کردن استهلاک شوفاژخانه و لوله های آن میشود.
گرم نشدن رادیاتور در موتورخانه
بسیاری از مردم با ما تماس میگیرند و اعلام میکنند که با وجود گرم بودن رادیاتور دیگر واحدهای ساختمانی, رادیاتور منزل ما گرم نمیشود. بعضا ممکن است که این مشکل با هواگیری نیز رفع نشود.
این مشکل به خاطر عدم گردش آب شوفاژ در آن آپارتمان یا محدوده خاص است. دلیل آن هم میتواند بسته بودن یا کیپ بودن شیر فلکه یا لوله های رفت و برگشت شوفاژ باشد. دلیل دیگر نیز میتواند خرابی پمپ موتورخانه باشد. بعضی از پمپ های موتورخانه ظاهرا در حال کردن هستند,اما از آنجایی که پروانه آنها درگیر نمیشود, کاری از پیش نبرده و یا ممکن است قدرت کافی برای سیرکولاسیون آب شوفاژ را نداشته باشند.
خرابی سیستم لوله کشی داخل واحد مانند قفل شدن شیرفلکه و زنگ زدگی لوله های رفت و برگشت شوفاژ نیز از این موانع چرخش آب ست.
تغییر فصل موتورخانه از زمستان به تابستان
در اوایل فصل بهار که موتورخانه ها تابستانی میشوند, کلیه مراحل ذکر شده در زمستانی کردن برعکس انجام شده و بهتر است که مجددا پمپ برگشت شوفاژخانه را روغن کاری کنید.
دیدگاه ها و سوالات خود را در رابطه با راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان در بخش نظرات مطرح کرده تا بحث و بررسی آنها بپردازیم.
اگر پمپ سالم باشه و لوله های انبساط هم نو باشند و داغ، گرم نشدن شوفاژ چه دلیلی میتواند داشته باشد؟
نیمه باز بودن یا خرابی شیر فلکه های ورودی شوفاژ, رسوب گرفتگی رادیاتور و لوله کشی رفت و برگشت یا در تله افتادن هوا .
بعد از مطمین شدن از باز بودن شیر فلکه ها و سالم بودن لوله کشی و تمیز بودن رادیاتورها بهتر است که هواگیری کل سیستم شوفاز یک بار بدون کار کردن پمپ سیرکولاتور انجام شود.