اجرت نصب پمپ آب

در این نوشته به نحوه لوله کشی و اجرت نصب پمپ آب و مخزن ذخیره آب و تحت فشار خواهیم پرداخت. این روزها به دلایل مختلفی مانند کمبود حجم آب و کاهش فشار آب شهری, بسیاری از مالکین و ساکنین ساختمان ها برای نیازهای ابتدایی زندگی مجبور به نصب پمپ و تجهیزات آبرسانی در ساختمان ها بوده و برای کاهش هزینه ها به دنبال پیدا کردن نصاب پمپ آب با کمترین اجرت نصب پمپ آب هستند. هرچند که این موصوع کاملا طبیعی بوده و هر کسی حق دارد که برای کاهش هزینه ها کمترین مخارج را متحمل شود, اما این مساله بدان معنی نیست که برای لوله کشی و نصب پمپ آب خانگی, هر کسی را با کمترین قیمت پیدا کرده و کار را به آن محول کنیم. چرا که برای نصب آب بایستی از یک سری اصول پیروی کرده و به همین دلیل بهتر است یک نصاب با تجربه و با قیمت منصفانه پیدا  کرد.

لوله سوپر پایپ

اجرت نصب پمپ آب خانگی

اجرت نصب پمپ آب خانگی

با قیمت پمپ و تجهیزات مربوط دستمزد نصب پمپ بخشی از این هزینه ها بوده و معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از هزینه خرید پمپ و تجهیزات مربوط به دستمزد و اجرت نصب پمپ آب خانگی است. بسته به قدرت پمپ ,متراژ و تعداد طبقات بایستی یک پمپ مناسب که پاسخگوی نیاز کلیه ساکنین ساختمان است, تهیه کرده و پمپ را نصب کنیم.

در حال حاضر دستمزد نصب پمپ در کمترین حالت بین ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده که در صورت نصب مخزن ذخیره آب و افزایش طول و متراژ لوله کشی اجرت نصب پمپ آب بیشتر میشود.

نحوه نصب پمپ آب خانگی

برای راه اندازی و نصب پمپ به غیر از پمپ به تجهیزات دیگری نیز نیاز است. نصب پمپ در ساختمان های معمولی با ۴ روش کلی انجام میشود.

در یک روش که ابتدایی ترین روش بوده و در مناطق شهری استفاده نمیشود, پمپ را در مسیر لوله کشی قرار داده و با یک کلید برق پمپ را روشن و خاموش میکنیم. این شیوه بیشتر برای پرکردن مخازنی که در ارتفاع نصب شده و پمپ های چاه مورد استفاده قرار میگیرد. اجرت نصب پمپ در چنین حالتی بسیار کم است.

در روش دوم که از شیوه قبلی پیشرفته تر است یک پرشر سوییچ روی پمپ نصب شده که در این شیوه نسبتا اتوماتیک که برای ساختمان کم واحد و آپارتمان های کوچک استفاده میشود,پرشر سوییچ به محض استفاده از شیرآلات پمپ را روشن و با بستن شیر آب خاموش میکند. این سیستم روش خوبی بوده اما طول عمر زیادی نداشته و پرشر سوییچ دایما به دلیل کنتاکت های برقی خراب میشود.

در روش سوم که معمول ترین روش برای نصب پمپ است, در کنار پمپ یک مخزن تحت فشار, یک کلید اتوماتیک,پنج راهی, مانومتر و.. نصب میشود. در این روش با باز شدن شیرآب , پمپ روش نشده و مخزن تحت فشار تا حدودی با فشار موجود در خود کار پمپاژ آب را انجام میدهد. به محض اینکه فشار مخزن کاهش پیدا کرد, پمپ آب با دستور کلید اتوماتیک, شروع به کار کرده و فشار سیستم را افزایش میدهد. پمپ آب چند دقیقه کار میکند و با نرمال کردن فشار سیستم بسته, مجددا خاموش میشود. این مساله باعث میشود که فشار کمتری به پمپ وارد شده و پمپ سر و صدای کمتری هم داشته باشد. 

این نوع پمپ در ساختمان های ویلایی, تک واحدی و حتی ۲۰ واحدی و بیشتر هم قابل به کارگیری بوده و رایج ترین نوع نصب پمپ آب خانگی در تهران است. اجرت نصب این نوع پمپ آب بدون مخزن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است.

در شیوه چهارم که برای آبرسانی در ساختمان های بلندمرتبه و برجها استفاده میشود, با استفاده از بوستر پمپ که ترکیبی از قدرت چند پمپ در کنار یکدیگر است,استفاده میشود. ساخت و نصب بوستر پمپ کاری بسیار تخصصی بوده و کار هر تاسیسات کاری نیست. در این پمپها بایستی حتما از یک تابلو برق استفاده شود. اجرت نصب پمپ آب در این مورد بیشترین مقدار ممکن بوده و حتی تا ۲۰ میلیون تومان نیز میرسد.

لوله کشی پمپ آب 

هر پمپ آب یک خروجی و یک ورودی آب دارد. پمپ آب ساختمان در خط اصلی آب سرد ساختمان نصب شده و ورودی آن از لوله اصل بعد از کنتور یا مخزن ذخیره آب تغذیه میشود. برای جلوگیری از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ یک مخزن تحت فشار بر روی پمپ نصب شده که این منبع وظیفه دارد, تا  با فشار هوا تا حدی از کارکرد مکرر پمپ جلوگیری کند. از طرفی یک کلید اتوماتیک الکترومکانیکی برای کنترل این مکانیزم بر روی پمپ نصب میشود. فشار سنج یا مانومتر نیز از دیگر لوازمی است که برای نشان دادن فشار در نصب پمپ خانگی مورد نیاز است. این تجهیزات قابل نصب بر روی اتصالی به نام پنج راهی یا اتصالات لوله کشی هستند.

نحوه اجرای لوله کشی پمپ و ایجاد وضعیت بای پس پمپ برای مواقعی که پمپ برای تعمیرات باز میشود و یا اینکه برق قطع میشود ضروری به نظر میرسد. لوله کشی بای پس پمپ یک سیکل چهارگوش است که دو شیر فلکه قبل و بعد از پمپ در مسیر قرار گرفته و یک شیر فلکه نیز در مدار بای پس تعبیه میشود. در صورت نیاز به خارج کردن پمپ از مسیر, دو عدد شیر فلکه قبل و بعد از پمپ بسته شده و شیر فلکه بای پس باز میشود.

لوله کشی پمپ آب ساختمان قابل اجرای با لوله اتصالات تک لایه, پنج لایه و فلزی هستند.

قیمت نصب پمپ آب خانگی

پمپ آب , مخزن تحت فشار , پرشر سوییچ یا کلید اتوماتیک پمپ , پنج راهی , مانومتر , شیر یکطرفه , شیر فلکه , لوله و اتصالات از لوازم مورد نیاز برای نصب یک پمپ آب در ساختمان میباشند که البته در برخی از ساختمان ها ممکن است نصب مخزن ذخیره یا مخزن تحت فشار انجام نگیرد.

به طور میانگین و برای نمونه هزینه نصب پمپ آب برای یک آپارتمان مستقل بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان, هزینه نصب پمپ برای یک ساختمان ۴ طبقه تک واحدی بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان, برای یک ساختمان ۵ طبقه ۲ واحدی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان با هزینه خرید لوازم میشود. دستمزد و هزینه خرید مخزن ذخیره آب نیز بین ۳ تا ۶ میلیون تومان افزوده میشود. هزینه نصب پمپ آب با برندهای معمولی بوده و در صورت استفاده از برندهای قوی تر یا ضعیف تر هزینه ها تغییر میکنند.

برای استعلام قیمت پمپ و تجهیزات مربوطه با فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار تماس بگیرید.

در صورت نیاز به نصاب پمپ آب خانگی در تهران و استعلام قیمت نصب پمپ و اجرت نصب پمپ آب خانگی با تاسیسات ساختمان وایرمن تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *