فوم گرمایش از کف

 فوم گرمایش از کف یکی از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای سیستم گرمایش از کف بوده و در کنار آن میتواند کاربردهای دیگر نظیر ویژگی یکپارچگی و تثبیت لوله کشی گرمایش از کف را ارتقا ببخشد. از مهمترین خصوصیات فوم گرمایش از کف در جهت افزایش راندمان و بهبود سیستم گرمایش از کف میتوان به ویژگی عایق حرارتی و در کنار طول عمر مفید آن اشاره کرد. همه انواع عایق گرمایشی معمولا از مواد پلیمری ساخته شده و معمولا هرچقدر حجم و ضخامت آنها افزایش یابد, میزان عایق بودن نیز بالا میرود. اما این خصوصیت را نمیتوان یک ویژگی خیلی خوب تلقی کرد, چرا که فوم های ضخیم تر ممکن است بر اثر مرور زمان و وزن لوله و مصالح پوشش دهنده در میان مدت افت پیدا کرده و علاوه بر مختل کردن سیستم گرمایش از کف موجب لق شدن کف محل شوند, به خصوص اگر برای پوشش از پارکت, لمینت و یا سرامیک استفاده شده باشد. 

برای خرید , استعلام قیمت لوازم گرمایش از کف پایپ بازار را در گوگل جستجو کنید.

انواع فوم گرمایش از کف

مواد گوناگونی میتوان به عنوان عایق گرمایش از کف استفاده نمود, که هرکدام دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند. در ادامه به بررسی انواع رایج فوم گرمایش از کف در ایران میپردازیم.

فوم ورقه ای گرمایش از کف

فوم ورقه ای یا رولی گرمایش از کف فوم های پلی اتیلن حجیمی هستند که مصارف مختلفی دارند. این فوم در دو نوع الاستومری معمولا مشکی رنگ و سفید پفکی تولید میشوند. برای بهبود خاصیت عایقی این نوع فومها یک ورقه آلومینیوم روی این فوم ها کشیده شده و این فومها به نام فوم متالایز گرمایش از کف یا فوم XPE مشهور هستند. مسلما کیفیت حرارتی فوم های فویل دار بهتر بوده و به طور معمولا از ضخامت ۱ تا ۲ سانتیمتر این فومها برای گرمایش از کف استفاده میشود. البته ضخامتهای بیشتر و کمتر از فومها نیز وجود داشته که در اجرای سیستم گرمایش از کف کمتر کاربرد دارند.

بعد از نصب این نوع فوم که در رولهای مختلف تولید میشوند بایستی از مش یا بست و ریل گرمایش از کف برای تثبیت لوله کشی گرمایش از کف استفاده کرد.

فوم یا یونولیت شانه تخم مرغی

یکی از پرمصرف ترین انواع فوم گرمایش از کف, فوم شانه تخم مرغی است و همانگونه که از نامش پیداست, شبیه شانه های تخم مرغ به صورت شبکه ای بوده و بعد از نصب فومها بدون استفاده از ریل و بست گرمایش از کف میتوان به راحتی لوله کشی گرمایش از کف را در داخل این فوم ها انجام داد. مزیت این فومها عدم استفاده از مش و متریال دیگر و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی و همچنین افزایش سرعت اجرای گرمایش از کف است.

این نوع فوم ها در ورقه ایی به ابعاد مختلف ۱۰۰ در ۵۰ , ۱۰۰ در ۷۰ و غیره تولید شده و استفاده از آن رایج است. ضخامت این فومها در حدود ۵ سانتی متر است.

بهترین عایق گرمایش از کف

بهترین عایق گرمایش از کف عایقی است که در کنار عایق بندی مناسب, طول عمر خوبی داشته باشد. فوم شانه تخم مرغی  خاصیت عایقی خوبی داشته و از لحاظ نصب بسیار راحت و به صرفه است, اما نکته ای که از دید بسیاری مغفول مانده, این است که این فومها به دلیل ضخامت بالا, افت بیشتری نسبت به فوم های ورقه ای PE کرده و موجب آسیب زدن به کف ساختمان و افت فاحش عایق بندی گرمایش از کف میشود. 

به نظر بنده با وجود هزینه و وقت بیشتر فوم های ورقه ای و الاستومری متالایز بهترین فوم گرمایش از کف را میتوان این فومها قلمداد کرد به خصوص اگر همراه با مش اجرا شود. استاندارد تعریف شده شرکت لوله نیوپایپ برای اجرای سیستم گرمایش از کف استفاده از فوم متالایز یا ایکس پی ای میباشد.

قیمت عایق گرمایش از کف

هزینه خرید فوم گرمایش از کف تقریبا در حدود ۱/۳ از مخارج لیست تهیه لوازم از کف را دربر میگیرد. قیمت فوم شانه تخم مرغی گرمایش از کف  تقریبا در ابعاد ۱ در نیم متری در حدود ۵۰ هزار تومان و فوم های ورقه ای ساده در حدود ۱۴ هزار تومان به ازای هر مترمربع است. فوم سفید XPE در حدود متری ۳۰ هزار تومان و فوم الاستومری ساده متری ۲۸ هزار تومان و فوم الاستومری مشکی رنگ با ورقه آلومینیوم در حدود متری ۵۰ هزار تومان قیمت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *