لوله کشی گاز توکار

اجرای لوله کشی گاز توکار و روکار

تلفن : ۰۹۱۲۹۳۵۲۱۸۹-۲۲۵۳۷۷۷۸ سراسر تهران

اجرای لوله کشی گاز توکار و روکار از لحاظ عملیاتی تفاوتی نداشته و تمایز آنها بیشتر در مسیر اجرا و عایق کاری است . لوله کشی گاز ساختمان های در حال ساخت برای جلوگیری از برهم زدن دکوراسیون و افزایش زیبایی فضای داخلی و خارجی آپارتمان انجام میشود . از آنجا که خراب شدن لوله کشی گاز و نشتی آن نه فقط باعث خسارت های مالی بلکه صدمات جانی و انفجار میشود , اجرای لوله کشی گاز زیرکار نیازمند تمهیدات ویژه ای بوده و دست آخر بایستی توسط بازرس تایید شود . از این رو  برای اجرای لوله کشی گاز مجری یا شرکت پیمانکار نیاز به مجوز اجرایی تاییدیه سازمان نظام مهندسی بوده و مسولیت اجرای آن مطابق با استاندارد و نقشه لوله کشی با شرکت نامبرده میباشد.

برای استعلام قیمت لوله گاز با نمایندگی لوله مانیسمان اهواز در تهران تماس بگیرید.

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار

همانطور که گفته شد , اجرای لوله کشی گاز از زیر مصالح ساختمانی فقط برای دید بصری و کاهش مزاحمت های چیدمانی ساختمان است و از لحاظ استاندارد , لوله کشی گاز توکار و روکار بایستی به یک شکل انجام شود. اما به دلیل اینکه تعمیرات لوله کشی گاز در صورت خرابی احتمالی و همچنین خطرات پیشرو بسیار  گران تمام میشود برای اجرای لوله کشی گاز توکار سخت گیری های بیشتری صورت میگیرد.

اجرای لوله کشی گاز توکار بایستی با دقت و مواد اولیه با کیفیت تری انجام شده و به هیچ وجه از مسیری که احتمال رسیدن رطوبت و آب به آن میرسد, نبایستی انجام شود. عایق کاری در لوله کشی گاز الزامی بوده و از ریختن گچ و آهک که خورندگی زیادی دارند در اطراف لوله گاز بایستی حذر کرد.

مثلا در اجرای لوله کشی گاز زیرکار بایستی حتما از لوله های مانیسمان یا API و اتصالات مانیسمان استفاده شده و پس از اجرا حتما بایستی با عایق کاری قوی تری نسبت لوله کشی گاز روکار عایق بندی لوله ها انجام شود , اما در لوله کشی گاز روکار میتوان از اتصالات و لوله گاز درزدار که ارزانتر است , استفاده کرد . به همین دلیل قیمت  لوله کشی گاز توکار با توجه به متریال مورد استفاده کمی گران تر از لوله کشی گاز روکار تمام میشود.

وگرنه از لحاظ مسیر و انشعاب گیری و سایر قوانین لوله کشی گاز هیچ تفاوتی بین لوله کشی گاز توکار یا روکار وجود ندارد . دستمزد اجرای لوله کشی گاز توکار و روکار نیز تفاوت چندانی با هم ندارند. انتخاب مسیر لوله کشی گاز زیرکار نیز کمی با وسواس بیشتری انجام میشود , چرا که عبور لوله گاز از محل های مرطوب و دارای مواد جاذب رطوبت مانند گچ و آهک میتواند به سرعت باعث خوردگی و پوسیدگی لوله گاز شود.

لوله کشی گاز توکار

قوانین لوله کشی گاز

در صورتیکه لوله در معرض ضربه های فیزیکی قرار داشته باشد، باید با استفاده از حفاظ مقاوم از وارد آمدن ضربه به لوله جلوگیری نمود.

در صورتی که لوله در معرض بارهای خارجی اضافه قرار گیرد باید با استفاده از غلاف فلزی دو سایز بالاتر، از وارد آمدن بارهای اضافی به لوله جلوگیری گردد . همچنین فضای بین لوله و محافظ  باید با مواد عایق نظیر قیر یا پرایمر پر شود بطوری که لوله گاز از وسط غلاف عبور نموده و هیچ نقطه ای از لوله با غلاف اتصال نداشته باشد.

ضمناً دو سر غلاف باید با استفاده از لاستیک بسته شود. فاصله لوله گاز با سیم برق روکار، کلید و پریز برق حداقل ۱۰ سانتی متر می باشد . لوله گاز نبایستی با سیم و کابل برق داخلی و خارجی ساختمان اتصال داشته باشد.

عبور لوله کشی گاز توکار از سقف  سرویس بهداشتی و مناطق مرطوب مانند سونا و… ممنوع می باشد . بایسی مراقب بوده که از بکار بردن مصالح ساختمان مانند آهک و گچ روی لوله گاز جلوگیری شود , چرا که این مصالح جاذب رطوبت هستند و باعث خوردگی و پوسیدگی لوله گاز میشوند.

در صورتی که لوله کشی گاز درجهت رسیدن به نقاط مصرف از روی بام عبور کند محل عبور لوله در روی بام باید به نحوی باشد که در معرض برخورد اجسام خارجی و مسیر عبور و مرور نباشد و در صورتی که احتمال تماس بلند مدت لوله با آب باران و برف وجود دارد باید پیش بینی ها و تمهیدات الزم برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله بعمل آید.

عایق لوله گاز توکار

یکی از تفاوت های عمده در لوله کشی  گاز روکار و زیرکار استفاده از عایق های قوی تر برای لوله کشی گاز توکار است . در لوله کشی گاز روکار ضدزنگ , رنگ یا نوار پرایمر کافی به نظر میرسد اما در اجرای لوله کشی گاز توکار الزاما بایستی از رنگ پرایمر قیر مانند , نوار سرجوش , نوار آلتن , نوار خطی و دیگر عایق های قویتر برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت و پوسیدگی استفاده شود.

برای آشنایی با نرخ اتحادیه و قیمت لوله کشی ساختمان روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *