اسید شویی پکیج

برای شناختن بهترین روش رسوب زدایی و اسید شویی پکیج بهتر است, ابتدا به شیوه های مختلف جرم گیری مبدل پکیج و قطعات آن بپردازیم. پکیج دیواری یک وسیله گازسوز است که با دو هدف تولید آب گرم و گرم کردن رادیاتور یا دیگر پخش کننده های گرمایشی ابداع شده و نصب میشود. همانند دیگر لوازم خانگی, پکیج دیواری نیز نیاز به مراقب و سرویس های دوره ای دارد. این سرویس ها معمولا توسط متخصصین سرویس و تعمیر پکیج دیواری انجام میشود. از آنجا که عبور جریان آب و گرما باعث میشود که املاح موجود در آب به صورت یون هایی آندی و کاتدی آزاد شده و بعد از اکسیدشدن , ته نشین شوند, این رسوبات به مرور ضخیم شده و این مساله مسیر جریان آب را در مجاری پکیج تنگ تر کرده و از طرفی با نشستن در سطح مبدل پکیج کار تبادل گرمایشی را با مشکل مواجه میکنند.

به همین دلیل ممکن است هر ۳ تا ۴ سال یک بار نیاز باشد که پکیج دیواری به رسوب زدایی و اسید شویی نیاز داشته باشد. برای این منظور روش های مختلفی ابداع شده است. از رسوب زدایی مکانیکی به طور کل منسوخ شده , تا اسیدشویی با روش های مختلف که در ادامه به بررسی هریک و انتخاب بهترین روش رسوب زدایی و اسید شویی پکیج میپردازیم. البته حتی با یاد گیری چگونه پکیج را رسوب زدایی کنیم باز هم بهتر است, اسید شویی پکیج خود را به دست کارشناسان ماهر بسپارید.

اسید شویی پکیج دیواری

انتخاب بهترین روش رسوب زدایی و اسید شویی پکیچ

  • رسوب زدایی مبدل پکیج با روش مکانیکی
  • اسید شویی پکیج به صورت سنتی و دستی
  • اسید شویی پکیج با پمپ کولر
  • اسیدشویی پکیج به روش مکانیزه و پمپ های مخصوص

هریک ار زوش های فوق دارای مزایا و ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به آنها میپردازیم.

رسوب زدایی پکیج به روش مکانیکی

یک روش کامل قدیمی و فیزیکی زدودن رسوبات از قطعات فلزی و مسی شوک حرارتی است. در این روش بعد از تخلیه آب و جدا کردن مبدل پکیج, آنرا داخل آب یخ قرار داده و بعد از حدود ۱۵ دقیقه با تخلیه تدریجی یخ , روی مبدل آب جوش میریزیم. این روش به ندرت استفاده شده و یک روش تقریبا منسوخ محسوب میشود. در این روش به شکل ناقص رسوبات جامد از پکیج جدا شده و ممکن است با این شوک حرارتی خود مبدل نیز آسیب ببیند. این نوع رسوب زدایی بهترین روش نبوده و طول عمر مبدل را کاهش میدهد.

اسید شویی پکیج با روش دستی

استفاده از لباس و تجهیزات ایمنی شامل دستکش, لباس کار, عینک یا شیلد محافظ میتواند امنیت سرویسکار را افزیش دهد. در هنگام پاشش اسید روی لباس یا محیط اطراف به سرعت اقدام به پاک کردن اسید نمایید.

  1. پریز برق پکیج را جدا کرده و پنل رویی پکیج را باز کنید.
  2. شیر آب سرد ورودی پکیج را قطع کرده و شیر پرکن پکیج را باز کنید.
  3. کم ارتفاع ترین شیر آب گرم بهداشتی( معمولا شیر توالت) را باز کنید.
  4. سپس صبر کنید تا آب گرم موجود کاملا تخلیه شود.
  5. مبدل پکیج دیواری را به وسیله یک آچار آلن باز کنید.
  6. برای رسوب زدایی  بهتر مبدل پکیج میتوان پیش از شستشو با اسید, میتوان با گرم کردن و سپس سرد کردن ناگهانی مبدل جرم های داخل مبدل را به روش مکانیکی از بین برد. برای اینکار مبدل را با شعله گاز گرم کرده و بعد از چند دقیقه زیر شیر آب گرم یا تشت قرار میدهیم, سپس با ضربات نرم پوسته های رسوب را جدا میکنیم.
  7. مبدل پکیج را داخل یک تشت آب قرار داده و به دقت توسط یک قیف, اسید دیسکلر پر میکنیم.
  8. بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اسید رو از داخل مبدل خارج میکنیم.
  9. سپس مبدل اولیه یا ثانویه پکیج را با فشار آب گرم شستشو میدهیم.
  10. بعد از اتمام رسوب زادیی پکیج, مبدل را نصب کرده و در صورت نیاز اورینگ های معیوب را تعویض میکنیم. در هنگام نصب جهت مبدل به راس مثلثی شکل در سمت چپ قرار گرفته باشند.
  11. بعد از نصب مبدل و آب گیری پکیج , فشار بار پکیج را روی ۱٫۵ تنظیم کرده و پکیج را روشن و تست میکنیم.
  12. بهتر است در حین اسیدشوی پکیج یا بعد از جرم گیری و رسوب زدایی پکیج دیواری, مدار گرمایش و رادیاتورهای شوفاژ را نیز شستشو دهید. با اینکار مدت زمان به اسیدشویی را میتوانید افزایش داده و مثلا اگر هر ۲ سال یکبار نیاز به شسشوی پکیج است, این دوره به ۳ یا ۴ سال افزایش پیدا میکند, چرا که با تمیز شدن مدار گرمایش و رادیاتورها, بخش زیادی از آلودگی های سیستم کاهش پیدا میکند.

اسید شویی پکیج با پمپ کولر

برای رسوب زدایی پکیج میتوان از پمپ آب کولر نیز استفاده کرد. این پمپ های نسبتا کوچک و ارزان ضد اسید بوده و با پاشیدن اسید با فشار نسبتا خوب در لایه های مبدل ثانویه پکیج به خوبی کار اسیدشویی را انجام میدهند. روش کار اسید شویی پکیج با پمپ کولر مانند روش های قبلی بوده و با باز کردن مبدل و قرار دادن پمپ درون یک تشت انجام میشود. بهتر است در اسیدشویی پکیج از اسیدهای مخصوص پکیج استفاده شود.

برای تخلیه آب پکیج, شیر ورودی پکیج را بسته, شیرپرکن پکیج را در  خلاف عقربه های ساعت چرخانده و آب گرم مصرفی را باز کنید.

اسید شویی پکیج به روش مکانیزه با پمپ های مخصوص

در حال حاضر پمپ هایی هستند که با روشی کاملا مکانیزه , کار اسید شویی پکیج را انجام میدهند. این پمپ ها اندازه کوچکی داشته و اسید را با فشار به داخل مبدل پرتاب میکنند.

در این روش بعد از قطع کردن جریان آب و گاز و کشیدن پریز برق پکیج, آب پکیج را تخلیه کرده و سپس مبدل را باز میکنیم. برای باز کردن مبدل پکیج به آچار آلن نیاز دارید. پمپ اسید شویی پکیج را داخل یک تشت اسید,قرار داده و اسید را با فشار پمپ به بیرون و درون مبدل میپاشیم.

با استفاده از شلنگ های پلاستیکی و دو عدد سرشلنگی , خروجی پمپ را به یک سمت مبدل وصل میکنیم. خروجی مبدل را نیز با استفاده از شلنگ نصب شده روی آن در داخل تشت اسید قرار میدهیم. با گردش اسید در این سیکل رسوب زدایی, بعد از مدتی کلیه جرم های مبدل گرفته میشود.

در سرویس کامل و رسوب زدایی کامل پکیج علاوه بر اسید شویی مبدل پکیج, بایستی قطعاتی همچون فیلتر, فلوسوییچ و دیگر قطعات در معرض رسوب پکیج هم رسوب زدایی و در صورت نیاز تعویض شوند.

در صورت تمایل کارفرما و مالک بهتر است, رسوب زدایی رادیاتور و شستشوی مدار گرمایش نیز انجام شود.

زمان مناسب برای اسید شویی پکیج

  • افت فشار آب گرم ساختمان به خصوص در حمام و آشپزخانه
  • کاهش درجه حرارت آب گرم و ولرم بودن آن
  • طول کشیدن تولید آب گرم توسط پکیج
  • گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به اندازه کافی
  • ایجاد صدای ناهنجار از داخل پکیج
  • درجه نشانگر فشار پکیج بالا مدام بالا میرود
  • اعلام ارور در صفحه نمایش پکیج( در پکیج ایران رادیاتور ارور ۷۰ )

اسید شویی پکیج تک مبدل

در پکیج های تک مبدل زمانیکه آب گرم مصرفی دچار افت فشار مکرر میشود, نشان دهنده این است که مبدل دچار مشکل شده و از بارزترین علایم نیاز پکیج به رسوب زدایی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *