لوله کشی گاز بدون جوشکاری

لوله کشی گاز بدون جوشکاری از جمله مواردی است که در اجرای خرده کاری های گاز اخیرا باب شده و به دلیل قیمت لوله کشی گاز که تا حدودی افزایش کرده , تقاضای زیادی پیدا کرده است. البته بخش زیادی از هزینه های لوله کشی گاز به غیر از افزایش نسبی لوله گاز , مرهون افزایش اجرت های لوله کشی گاز با روش جوشکاری لوله گاز است. البته به غیر از گران قیمت بودن هزینه جوشکاری, آلودگی و کثیف کاری لوله کشی گاز باعث شده در برخی اماکن از روش استاندارد اجتناب کنند.

این جهش قیمتی که در دو سه سال اخیر به دلیل افزایش هزینه های روزمره زندگی ایجاد شده بسیاری از کسانی را که قصد جابجایی و تغییراتی در لوله کشی گاز خود را دارند به سمت استفاده از لوله کشی گاز بدون جوشکاری سوق داده است. روشی که به طور کلی مورد تایید اداره گاز و سازمان نظام مهندسی نبوده و در صورت سهل انگاری احتمال نشت گاز و خسارت های مالی و صدمات جانی نیز میشود.

قیمت لوله گاز ۶ متری

لوله کشی گاز بدون جوشکاری

روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری

استفاده از لوله آب به جای گاز, به کارگیری لوله های پلاستیکی تک لایه اتویی, لوله کشی گاز با لوله پنج لایه, لوله کشی گاز با لوله های پلی اتیلن, لوله کشی گاز با لوله گالوانیزه و فولادی دنده ای از جمله روش هایی هستند که به غیر از جوشکاری لوله گاز با لوله های فولادی استاندارد مورد استفاده قرار گرفته و در صورت مشاهده توسط بازرسین اداره گاز,میتواند باعث سلب انشنعاب از مالک کنتور گاز شود.

لوله کشی گاز با لوله سفید

لوله های سفید پلاستیکی اتویی لوله هایی ارزان قیمت بوده که اجرای آنها نیز نسبتا ارزان تمام شده و از این رو بخش زیادی از لوله کشی گاز بدون جوشکاری توسط این لوله ها انجام میشود. به هیچ وجه توصیه نمیکنیم که از این لوله های آب برای گاز استفاده شود, اما در صورت استفاده از این لوله ها بایستی فاصله شعله گاز تا این لوله ها حداقل ۵۰ سانتیمتر باشد و به هیچ وجه بدنه داغ لوازم گازسوز مانند بخاری به این لوله ها اتصال پیدا نکنند. این لوله ها مقاومت خوبی در برابر حرارت نداشته و به راحتی در کمترین حرارتی حالت خود را از دست داده و وارفته میشوند. با شل شدن لوله و اتصالات احتمال نشتی گاز زیاد شده و با کوچکترین جرفه ای ممکن است انفحار و عواقب آن در انتظار محل باشد. لوله کشی گاز با لوله سفید بایستی با شیرآلات مخصوص گاز انجام شود.

لوله کشی گاز با لوله پنج لایه

هرچند که مقاومت این لوله ها در مقابل حرارت کمی بهتر است اما به دلیل پلیمری بودن این لوله باز هم شل شدن و جدا شدن برای این لوله ها ممکن است به وجود بیاید. هر چند که قیمت بالای اتصالات موجب شده که استفاده از لوله های پنج لایه در لوله کشی گاز بدون جوشکاری ناشی از قیمت بالا نبوده و صرفا به دلیل آلودگی محیطی جوشکاری است.

لوله کشی گاز با لوله های گالوانیزه و فولادی

شاید بتوان این روش را ایمن ترین روش لوله کشی گاز بدون جوشکاری دانست. اما به هر روی این روش نیز مورد تایید سازمان نظام مهندسی نبوده و به دلیل احتمال نشتی از دنده های روش رزوه ای و خورندگی گاز برای لوله اتصالات گالوانیزه این شیوه نیز استاندارد نمیباشد. این لوله های فلزی برای لوله کشی گاز توکار مناسب نیستند.

لوله کشی گاز با لوله مسی

این روش برعکس شیوه های دیگر روش های دیگر بخشی از پروتکل لوله کشی گاز بوده اما به دلیل گران قیمت بودن لوازم و همچنین کمبود نیروی متخصص و محدود بودن سایز لوله کشی گاز خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد.

لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن

این شیوه در فضای باز استفاده شده و ارزان قیمت ترین نوع لوله کشی گاز بدون جوشکاری محسوب میشود. برای انتقال گاز در فضاهای ویلایی, زمین های کشاورزی وباغها استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *