هزینه تعمیر موتورخانه

قیمت و هزینه تعمیر موتورخانه با توجه به نوع خرابی آن مشخص میشود. برای این منظور لازم است که با قطعات و تجهیزات موتورخانه آشنایی کلی داشته باشیم و سپس به انواع خرابی های احتمالی و هزینه تعمیر موتورخانه در آن قسمت به خصوص بپردازیم. البته در برخی موتورخانه های قدیمی که نیاز به تغییرات و بازسازی کلی موتورخانه وجود دارد, بایستی با بازدید این هزینه ها تخمین زده شود.

در یک موتورخانه مشعل با تولید آتش درون دیگ یا بویلر باعث داغ شدن آب شوفاژ میشود. آب شوفاژ از دیگ وارد کلکتور شده و از آنجا بین واحدهای مختلف توزیع میگردد. یک لوله رفت و برگشت از کلکتور به سمت منبع آب دوجداره, کویلی یا مبدل اجرا شده تا آب گرم مصرفی را تولید کند. برای جمع آوری و گرم کردن مجدد, یک کلکتور برگشت نیز در مجاورت کلکتور رفت وجود دارد. به ازای هر لوله خروجی و ورودی کلکتورها یک شیر فلکه در مسیر آنها بر روی کلکتور وجود دارد.

از آنجا که مبنای سیستم موتورخانه شوفاژ بر اساس گردش آب شوفاژ است, یک پمپ معمولا در مسیر برگشت یا مکش کلکتور برگشت نصب میشود. یک لوله رفت و برگشت نیز برای محاظفت از سیستم شوفاژ به سمت منبع انبساط اجرا میشود. برای کنترل و اتوماتیک کردن پمپ و مشعل یک ترموستات بر روی پمپ و دیگ نصب میشود.

هزینه تعمیر موتورخانه شوفاژ

هزینه تعمیر موتورخانه شوفاژ

همانطور که اشاره شد, مشعل, دیگ, کلکتور و لوله کشی موتورخانه, منبع آب گرم موتورخانه(دوجداره یا کویلی), منبع انبساط و پمپ شوفاژ از جمله مهمترین قطعات موتورخانه هستند که تقریبا میتوان گفت که در تمامی موتورخانه ها وجود دارند. هر یک از تجهیزات فوق دارای لوازم جانبی و قطعات داخلی هستند که ممکن است با خرابی آنها کل سیستم موتورخانه دچار خرابی شود که باعث از کارافتادن موتورخانه شوند. البته در برخی موارد ممکن است تولید آب گرم مصرفی دچار نقصان شده و در بعضی موارد خرابی موتورخانه موجب سرد شدن شوفاژ یا اینکه هر دو مورد فوق شود.

حال به صورت مجزا به هزینه تعمیر موتورخانه شوفاژ به صورت مجزای خرابی ها میپردازیم.

مشعل یکی از مهم ترین قسمت های موتورخانه است که با ایجاد شعله درون دیگ آب شوفاژ را گرم میکند. از کارافتادن مشعل باعث میشود که موتورخانه خاموش شده و پس از مدتی آب شوفاژ و گرم مصرفی سرد شود. خرابی مشعل علل متعددی داشته و بسته به نوع خرابی, دستمزد تعمیر موتورخانه متفاوت است. اجرت تعمیر مشعل بدون احتساب جنس تقریبا رقمی بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است. در صورتی که مشعل نیاز به تعمیرات اساسی مانند تعویض موتور یا قطعات الکتروموتور داشته باشد, ممکن است هزینه تعمیر موتورخانه به چند میلیون تومان برسد, اما اگر در محل امکان تعمیر وجود داشته باشد, احتمالا با هزینه اجناس مانند رله و دیگر قطعات بین ۵۰۰ هزار تومان یا ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان هزینه تعمیر مشعل در اغلب موارد است. سرویس مشعل برای بهینه سوزی آن حداقل سالی یک بار لازم است.

خرابی دیگ موتورخانه

خرابی دیگ موتورخانه به ندرت اتفاق میفتد و سنگین ترین قطعه داخل موتورخانه محسوب میشود. دیگ های موتورخانه به دو دسته دیگ های فولادی و دیگ های چدنی پره ای دسته بندی میشوند. دیگ های فولادی یک تکه بوده و معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ سال عمر میکنند. خرابی دیگ های فولادی معمولا با سوراخ شدن دیگ نمایان شده و به دلیل تحمل دمای بالا تعمیرات آنها غیر ممکن است و در صورت خرابی بایستی تعویض و جایگزین شوند.

دیگ های چدنی اما به صورت پره ای مونتاژ و نصب میشوند. در صورت خرابی و سوراخ شدن یک یا چند پره قابل تعویض هستند. اما به طور کلی هیچ نوع دیگی قابلیت جوش دادن و تعمیرات را ندارند.

هزینه نصب و تعویض دیگ فولادی و پره ای بسته به اندازه دیگ داشته و در حدود ۴ تا ۷ میلیون تومان دستمزد آن میباشد.

خرابی لوله کشی و کلکتور موتورخانه

بسته به جنس و طول عمر لوله های موتورخانه, بعد از گذشت چند سال ممکن است بخشی از لوله کشی ها و یا کلکتور موتورخانه دچار پوسیدگی شده و این مساله میتواند باعث هدر رفت انرژی و آب شود. نشتی از لوله های موتورخانه میتواند با پاشیدن روی قطعاتی مانند مشعل باعث خرابی آنها نیز شود. به همین منظور بایستی در صورت نشتی از لوله های موتورخانه به سرعت نسبت به تعمیر موتورخانه اقدام نمود. طول لوله , سایز لوله و محل قرارگیری لوله کشی و کلکتور از جمله مواردی هستند که در تعیین هزینه تعمیر موتورخانه در این بخش تعیین کننده هستند.

در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر مقطعی هزینه حدودی بین ۱ تا ۴ میلیون تومان و در صورت تعویض کلکتور و لوله کشی به صورت کلی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دستمزد و احتمالا در حدود همین مبلغ هزینه خرید لوله و اتصالات آن میشود. در صورت خراب بودن شیرفلکه و یا سایر تجهیزات مورد نیاز به این مبلغ اضافه میشود.

هزینه تعمیر موتورخانه و لوله کشی آن به دلیل تخصصی بودن متری محاسبه نشده و بر اساس معیارهای قیمت لوله کشی ساختمان تعیین نمیشود.

از کار افتادن پمپ موتورخانه

پمپ هایی که در موتورخانه نصب میشوند برای تسریع گردش آب گرم مصرفی و یا سیستم شوفاژ هستند. در هر موتورخانه ای حتما بایستی پمپ سیرکلاتور یا شوفاژ نصب شود اما پمپ آب گرم مصرفی ممکن است در برخی موتورخانه ها نیاز به نصب نداشته باشند.

پمپ سیرکولاتور برای تقویت گردش آب سیستم شوفاژ بوده و معمولا در فصل سرما روشن میشوند. این پمپ ها دو نوع با واسطه و یک تکه بوده که نوع یک تکه آنها با قدرت بیشتر بوده و کله گاوی, واسطه و الکتروموتور آنها یکپارچه هستند. در صورت خرابی الکتروموتور, بوش, پروانه و قطعات دیگر بایستی کلا جهت تعمیرات باز شده و به تعمیرگاه برده شود. هزینه تعمیر پمپ موتورخانه بستگی به نوع خرابی پمپ داشته و حدود ۱ میلیون تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

اما پمپ سیرکولاتور شوفاژی که دو تکه و دارای واسطه است معمولا با ۲ نوع خرابی نشتی و خرابی واسطه یا سوختن الکتروموتور از کار میفتند. خرابی واسطه با تعمیر یا تعویض آن بسته برند واسطه پمپ بین ۱ تا ۲ میلیون تومان هزینه دارد.

پمپ های گردش آب گرم که در برخی موتورخانه ها برای افزایش فشار آب گرم نصب میشوند, معمولا قابل تعمیر نبوده و بایستی تعویض شوند.

خرابی های مربوطه به منبع موتورخانه

منبع دوجداره و کویل دار از انواع مختلف مخزن تولید آب گرم هستند, که ممکن است به مرور زمان دچار سوراخ شدن و نشتی آب شوند. هزینه تعمیر موتورخانه در صورت نشتی که با جوشکاری رفع میشود بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان برآورد میشود. این هزینه در صورت تعویض منبع بسته به سایز منبع از حدود ۱۰ تا بیش از ۲۰ میلیون تومان افزایش میابد.

منبع کویلی نیز ممکن است پس از مدتی دچار رسوب گرفتگی شده که در حال حاضر دستمزد اسیدشویی آن بین ۲ تا ۳ میلیون تومان میشود.البته بسته به شرایط و حجم هزینه اسید شویی منبع کویل دار متفاوت است.

البته به غیر از موارد فوق هزینه تعمیر موتورخانه شامل تعویض اقلام ریز و درشتی مانند تعویض رله, تعویض شلنگ گاز مشعل, ترمستات و آکوستات بوده که اجرت آنها حداقل از ۳۰۰ هزار تومان شروع میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *