بهترین لوله برای شوفاژ

در این نوشته به بررسی بهترین لوله برای شوفاژ و پکیج ساختمان میپردازیم. لوله کشی شوفاژ و پکیج به دلیل درجه حرارت آب سیستم لوله کشی شوفاژ و پکیج بایستی به اندازه کافی توان تحمل دمای بالا را داشته باشد و در عین حال از لحاظ فنی دچار گرفتگی و انسداد نشود. دمای بالای آب در گردش لوله کشی شوفاژ اولا باعث افتادگی و نرم شدن لوله های پلاستیکی و شل شدن آنها شده و ثانیا در لوله های فلزی باعث خوردگی و زنگ زندگی میشود. به همین دلیل لوله های مورد استفاده بایستی طول عمر بالایی در درجه حرارت های بین ۵۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد را داشته باشند و در ثانی در هنگام استفاده به مرور قطر داخلی آنها کاسته نشود.

بهترین لوله برای شوفاژ

معرفی بهترین لوله برای شوفاژ

به طور کلی در لوله کشی شوفاژ در حال حاضر ۵ نوع لوله تک لایه پلی پروپلین, سه لایه فویل دار, پنج لایه و تک لایه پکس و لوله های فلزی میتوان استفاده کرد. اما به دلایل فنی و هزینه ای معمولا از لوله های تک لایه سفید یا پنج لایه PEX-AL-PEX بیشتر استفاده میشود. نیوپایپ, بهتراشان و سوپرپایپ از بهترین برندهای بازار ایران بوده و برای تهیه این اقلام میتوانید به سایت پایپ بازار نمایندگی لوله bts مراجعه کنید.

با توجه به مشخصات فنی و بر حسب تجربه بین گزینه های فوق لوله های ۵ لایه را میتوان بهترین لوله برای شوفاژ و پکیج دانست. کیفیت این لوله های به اندازه ای قابل قبول هستند که در اجرای گرمایش از کف نیز بیشترین مصرف را دارند. البته به دلیل اهمیت داشتن قیمت لوله پکیج و شوفاژ ممکن است مصرف آنها از لحاظ تعدد با لوله کشی تک لایه به دلیل پایین تر بودن قیمت لوله کشی ساختمان با لوله سفید کمتر باشد,اما از لحاظ کیفی بهترین لوله برای شوفاژ هستند. در ضمن به لحاظ استاندارد بودن نیز وجود یک لایه فویل آلومینیومی در بین لوله های پنج لایه موجب این تمایز کیفیت است. البته لازم به ذکر است که لوله کشی پکیج با لوله سفید نیز کیفیت قابل قبولی داشته و در عین حال اقتصادی است.

ملاحظه این مساله مهم است که در لوله کشی شوفاژ داخل موتورخانه به دلیل دمای بالا فقط میتوان از لوله های فلزی استفاده کرد و به همین دلیل هزینه تعمیر موتورخانه و اجرای آن نسبتا بالاست.

بررسی هزینه و اجرای انواع لوله کشی شوفاژ

برای اجرای لوله کشی ۵ لایه نیز دو نوع اتصالات کوپلی و پرسی قابل استفاده بوده که اتصالات کوپلی دوام بیشتری نسبت به اتصالات پرسی دارند. در ضمن کار به این لوله های با کیفیت میتواند دست شما را برای اجرای لوله کشی کلکتوری و گرمایش از کف باز گذاشته و با توجه به کار گیری کمتر اتصالات گردش آب شوفاژ را تسهیل کند.

در ضمن انعطاف این لوله ها هم در نصب شیرالات و هم در تکانه های ساختمان میتواند, استحکام لوله کشی شوفاژ را افزایش دهد.

لوله کشی تک لایه با اتصالات تک لایه و تلفیقی انجام شده و به غیر از مقاومت کم حرارتی و انبساط طولی نقطه ضعف دیگری ندارند.

لوله های فویل دار برای کاهش انبساط طولی به بازار عرضه شده که البته به خاطر مشکلاتی که کیفیت تولید آنها داشته خیلی مورد استقبال قرار نگرفته اند.

لوله های فلزی نیز استحکام فیزیکی قابل قبولی دارند, اما حمل و اجرای مشکل, هزینه خرید و دستمزد گران و زنگ زدگی و پوسیدگی نسبتا زودتر باعث شده است که از لیست بهترین لوله برای شوفاژ خارج شوند.

لوله های تک لایه پکس هم نسل جدیدی از لوله های پلیمری هستند, که به دلیل ناآشنایی مجریان خیلی مورد استفاده قرار نگرفته و البته ممکن است تا حدی بتوان آنرا در بین بهترین لوله برای شوفاژ دانست. البته کیفیت آنها به اندازه لوله های پنج لایه نبوده و انبساط طولی هر چند نسبت به لوله های تک لایه سفید کمتر شده اما با این جال و با توجه به گران قیمت بودن, استقبال خوبی از این لوله کشی نشده است.

قیمت لوله پکیج ساختمان

از آنجا که تمایل به استفاده از لوله کشی پکیج این روزها زیاد شده است, بایستی برای اجرای آن از بهترین لوله برای شوفاژ و لوله کشی آب سرد گرم استفاده کرد. به دلیل نوسانات بازار و همچنین تفاوت در متراژ آپارتمانها و نوع لوله کشی براورد دقیقی از قیمت لوله پکیج ساختمان وجود ندارد, اما با این وجود میتوان قیمت لوله پکیج یک واحد ۱۰۰ متری را برای لوله کشی با لوله های تک لایه پ پ در حدود ۱۰ میلیون تومان, لوله اتصالات ۵ لایه ۱۵ میلیون تومان, لوله تک لایه پکس ۱۳ میلیون تومان, لوله سه لایه فویل دار ۱۱ میلیون تومان و لوله های فلزی حدود ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفت. البته مخارج فوق هزینه خرید لوله اتصالات بوده و دستمزد اجرای لوله کشی جداگانه محاسبه میشود. در لوله کشی پکیج قیمت لوله کشی ساختمان, شامل قیمت لوله شوفاژ و قیمت لوله آب ساختمان میشود.

قیمت لوله شوفاژ

قیمت لوله شوفاژ بستگی به این دارد که از لوله اتصالات تک لایه سفید استفاده کنیم یا از لوله اتصالات پنج لایه به کار ببریم. قیمت لوله های تک لایه و پنج لایه در یک رنج قیمتی هستند, اما لوله کشی پنج لایه شوفاژ به دلیل گران قیمت بودن اتصالات آنها تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد گران تر از لوله کشی تک لایه شوفاژ مخارج داشته و اجرت اجرای آن هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گران تر است. اما کیفیت لوله کشی پنج لایه شوفاژ و پکیج بسیار بیشتر از لوله کشی تک لایه است.

یادآوری این نکته ضروری است که انتخاب بهترین لوله برای شوفاژ بایستی با گزینش استاکار و مجری خوب میتواند کیفیت کار را ارزش داده و به تنهایی نمیتواند ضامن اجرای کار استاندارد باشد. پس در عین انتخاب بهترین مارک لوله و اتصالات لازم است به دنبال یک تاسیسات کار ماهر بگردید. برای این منظور میتوانید با همکاران ما در تاسیسات ساختمان وایرمن مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *