نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی

نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی یکی از ساده ترین و در عین حال فنی ترین امور فنی ساختمان است. در نصب شیرالات در کنار وجود شیرالات و تجهیزات با کیفیت و مناسب, مهیا کردن پیش زمینه های لازم یعنی لوله کشی آب سرد و گرم و جانمایی دقیق ارتفاع و محل نصب شیرالات است.

از لحاظ نصب شیرآلات ساختمانی به دو دسته شیرالات توکار و روکار تقسیم بندی میشوند. با توجه به استفاده مختلف نیز شیرالات به انواع شیر مخلوط ظرفشویی, روشویی, توالت ایرانی و فرنگی و دوش حمام دسته بندی شده اند. شیرآلاتی مانند شیر حیاتی یا شلنگی, شیر پیسوار زیر سینک آشپزخانه و سنگ روشویی, شیر ماشین ظرفشویی و لباسشویی نیز جزو شیرالات تکی محسوب میشوند.

هر از شیرالات فوق دارای استانداردهای خاصی از لحاظ محل نصب بوده و نصاب شیرالات بایستی جای دقیق نصب را طوری انتخاب کند, تا هم برای استفاده و در تعمیرات احتمالی دسترسی کافی وجود داشته باشد.

استاندارهای نصب شیرالات در انواع لوله کشی ساختمان یکسان بوده و طبق یک فرمول مشترک انجام میشود.

نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی

نحوه نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی

شیرالات بهداشتی به منظور استفاده های مختلفی از قبیل شستشوی ظروف, دست و صورت, استحمام,نوشیدن, پخت و پز و غیره نصب میشوند. به همین دلیل بسته در هنگام طراحی و ساخت آنها به این نکات توجه میشود. به عنوان نمونه شیر آشپزخانه طوری ساخته شده که علم آن ارتفاع لازم برای پرکردن قابلمه و ظروف بزرگ را داشته و دست و پاگیر نباشد. اما شیر روشویی که برای شستن دست و صورت استفاده میشود, کوچکتر بوده تا در هنگام شستن دست پاشش کمتری به اطراف داشته باشد و آب آن از کاسه سنگ روشویی خارج نشود.

در ساخت شیر دوش یک علم یا شلنگ طراحی شده تا آب از بالا روی فرد در حال استحمام بریزد و شلنگ توالت نیز برای استفاده منحصر به فرد تعبیه میشود.

به همین جهت نوع ساخت همه این ۴ مدل شیر اصلی تفاوتهایی با هم داشته که این تفاوت در هنگام نصب نیز تمایزی به وجود می آورند.

پیش از نصب شیرالات بایستی آب لوله کشی قطع شده از شیر لوله کشی پکیج یا ورودی واحد آب سرد  و گرم بسته باشد.

نصاب شیرالات

یک نصاب حرفه ای شیرالات, علاوه بر تسلط کامل بر نحوه انواع نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی بایستی یک آشنایی ضمنی با لوله کشی ساختمان به خصوص در قسمت سرد و گرم داشته باشد. در نصب شیرالات ممکن است نیاز به اصلاح در لوله کشی آب وجود داشته باشد که خود نصاب بایستی با پیش بینی های لازم مشکلات پیش آمده را رفع کند. قطع کردن شیر فلکه های ورودی واحد بعضا مشکلاتی را در هنگام نصب شیرآلات به وجود می آورد که بایستی رفع شود. حتی در قسمت نصب سیفون ظرفشویی آشنایی با لوله کشی فاضلاب نیز برای نصاب شیرالات یک برگ برنده است.

از لحاظ نصب شیرالات توکار به دو دسته شیرالات دیواری و شیرالات توکاسه تقسیم بندی میشوند. شیر ظرفشویی و روشویی جزو شیرهای توکاسه و شیر دوش حمام و توالت جزو شیرالات دیواری هستند. طریقه کلی نصب این دو نوع شیرالات نیز شبیه یکدیگر است. در ادامه به صورت احمالی به نحوه نصب شیرالات مخلوط ساختمان میپردازیم. در نوشته ای جداگانه نحوه نصب رادیاتور شوفاژ توضیح داده شده است.

نصب شیر توالت فرنگی

نصب شیر توالت فرنگی یا ایرانی شبیه یکدیگر است. به این شیرهای دیواری شیر آفتابه نیز گفته میشود. هر نوع شیر دیواری اعم از شیر دوش یا توالت دارای دو ورودی هستند. در محل اتصال شیر به لوله کشی ساختمان دو مهره سایز ۳/۴ اینچ وجود دارد.

در لوله کشی توکار معمولا دنده درپوش شده شیرالات, سایز ۱/۲ بوده و یک اتصال به نام لنگی برای وصل کردن شیر مابین شیر و زانوی ۱/۲ داخل لوله استفاده میشود. این اتصال دو سردنده یک سمت ۱/۲ و یک سمت ۳/۴ بوده که سمت ۳/۴ آن توسط یک واشر به انتهای شیر وصل شده و سمت دیگر  آن به اتصال لوله کشی ساختمان و سمت ۱/۲ توسط نوار تفلون آب بندی میشود.

در هنگام خرید شیرالات دو عدد لنگی در پک هر شیرالات دیواری اعم از دوش و آفتابه وجود دارد. لنگی شیر مخلوط وظیفه تنظیم محل نصب شیرالات را دارند. اصول فاصله بین دو لوله آب سرد و گرم به صورت استاندارد ۱۵۳ میلیمتر است, اما از آنجا که ممکن است در حین لوله کشی یا عملیات ساختمانی پس از آن جابجایی جزیی به وجود بیاید, از لنگی برای نصب کمک میگیرند.

پس از نصب شیر توالت فرنگی یا ایرانی شلنگ مربوطه به آن وصل شده و تست آب بندی انجام میشود. در هنگام نصب شیرالات به تحت فشار نبودن شیر دقت کنید.

در لوله کشی ساختمان با لوله سفید یا پنج لایه معمولا از زانوی یک سرمغزی ۲۰ در ۳/۴ استفاده میشود. در این نوع لوله کشی نیازی به استفاده از اتصال لنگی نبوده و شیر مستقیما روی اتصال لوله کشی سوار میشود.

نصب شیر دوش حمام

نحوه نصب شیر دوش مخلوط اهرمی دقیقا مانند شیر آفتابه ایرانی و فرنگی است, با این تفاوت که در نصب شیر توالت ایرانی و فرنگی یک شلنگ برای شستشو به شیر نصب میشود و در نصب شیر دوش علاوه بر نصب شیر به لوله کشی اتصالات درون دیوار بایستی علم دوش نیز به شیر متصل شود. شیر دوش یک خروجی از زیر و یک محل اتصال به الم از رو داشته که بسته به نوع که میتواند علم معمولی ثابت باشد یا علم شینگ دار متحرک با نام علم یونیکا یا یونیورست و یا ترکیبی از هر دو مدل که با توجه به مدل علم دوش به دوش متصل و روی دیوار پیچ میشوند.

نصب شیر آشپزخانه

شیرالات سینک آشپزخانه و روشویی نیز دارای یک علم کمانی شکل هستند, و اکثرا علم شیرهای روشویی ثابت و علم شیرهای ظرفشویی متحرک میباشند. یک نوع شیر اهرمی ظرفشویی از نوع شیلنگی است که به نام شاوری معروف میباشند.

در هنگام نصب شیر سینک ظرفشویی ابتدا شلنگ آب سرد و گرم را از روزنه سینک یا کاسه عبور داده به شیر نصب میکنیم و بعد از آن مهره نگهداره یا پیچ های و نعلی های شیر را برای سفت کردن به روی سینک یا روشویی نصب میکنیم.

نگهدارنده شیرهای دو نوع هستند یا با مهره ای که از زیر شیر سفت شده ,باعث نگهداشتن شیر میشوند و یا با نعلی تک پیچ و دو پیچ.

شیلنگ شیرهای تک پایه هم چند سایز مختلف دارند.شیلنگ های که به خود شیر وصل میشوند معمولا از نوع M10 یا M8 میباشند.از سمت شیر پیسوار ها هم مهره ها با سایز ۳/۸ یا ۱/۲ اینچ میباشند.

علم شیر ظرفشویی معمولا از شیر جدا بوده و علم شیر روشویی با شیر یک پارچه است.

نصب شیرآلات توکار

نصب شیرالات توکار شامل دو مرحله نصب قسمت داخلی یا استراکچر و نصب بخش بیرونی شیرالات میباشند . تجهیزات کنترل کننده شیرالات مانند مغزی و کاتریج , لوله و شلنگ های شیرالات توکار در زمان قبل از نصب سرامیک و مرحله نصب قطعات خارجی مانند اهرم و قابهای پوشاننده شیرالات در هنگامی که کاشی کاری انجام شده است , انجام میشود.

رعایت اندازه و ارتفاع تمام شده از کف , ترازبندی و شاقول بودن لوازم داخلی از اصول نصب شیرالات توکار میباشد.

قیمت نصب شیرآلات

اجرت نصب شیرالات بسته به نوع شیر بوده و بین طرفین توافق میشود. برای مثال اجرت نصب شیر ظرفشویی به نسبت شیر آفتابه ای یا توالت بیشتر میباشد. البته یک نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان نیز وجود دارد که به دلیل کلی گویی شامل خرده کاری و نصب شیرالات تکی با تعداد کم را شامل نمیشود.

هرچند اجرت نصب شیر با تعداد کم تا حدودی توافقی میباشد. اما با افزایش تعداد شیرها قیمت نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی نیز تا حدود زیادی کاهش پیدا میکند.

با تمام این صحبتها اجرت نصب اگر فقط یک شیر باشد تفاوتی نکرده و اجرت آن در حال حاضر حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که این تفاوت قیمت بستگی به نوع شیر میباشد.

اما برخی برای شیرهای لوکس تا ۵۰۰ هزار تومان نیز اجرت دریافت میکنند. البته قیمتهای فوق حدودی است و هرساله تغییرات جزیی میکند.

ولی به طور کلی با حدود قیمت هایی که وجود دارد قیمت نصب شیرالات به ترتیب زیر میباشد. قیمتهای فوق بر اساس نصب تعداد بالای ۵ شیر و بدون هزینه بازکردن شیر کهنه میباشد.

قیمت نصب شیرالات آفتابه ای ۱۰۰ هزار تومان

قیمت نصب شیرالات دوش با علم دوش یونیکا ۲۰۰۰۰۰ تومان

قیمت نصب شیرالات ظرفشویی ۱۵۰ تومان و شاوری ۲۵۰۰۰۰ تومان

قیمت نصب شیرالات روشویی ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰تومان

هزینه نصب روشویی نیز بسته به نوع آن دارد. بازکردن شیرالات و روشویی خود هزینه جداگانه ای دارد که باید با نصاب توافق شود.

هزینه نصب روشویی کابینتی پایه دار حدود ۳۰۰۰۰۰ تومان میباشد که اگر آیینه باکس به آن اضافه شود تا ۱۰۰۰۰۰ تومان افزایش پیدا میکند.

هزینه نصب روشویی سنگی یا اندازه بزرگ کابین دار نیز ممکن است تا ۱۵۰۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

دستمزد نصب توالت فرنگی بستگی به اندازه و نوع فرنگی دارد. نصب توالت فرنگی توکار از نوع وال هنگ ممکن است, هزینه ای تا ۶۰۰۰۰۰ تومان داشته باشد.

برای نصب توالت فرنگی معمولی , اغلب دستمزی حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰هزار تومان میباشد.

اینکه نصب توالت فرنگی همراه با کندن توالت فرنگی قدیمی و نصب یک جدید باشد نیز بر دستمزد نصب فرنگی اثر گذار میباشد. نصب شیرالات تهران.

دستمزد نصب رادیاتور نیز با توجه به تعویض بودن , کوپل کردن و لوله کشی مربوطه دارد.

برای یک آپارتمان نوساز دستمزد نصب رادیاتور با رادیاتور پره ای هر بلوک حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ دستمزد نصب رادیاتور پنلی به علت سخت بودن نصب از رادیاتورهای پره ای بیشتر است و بین ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ تومان متغیر است.

جهت درخواست خدمات و آشنایی با اجرت دقیق نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی و تعمیر شیرآلات ساختمان با تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *